創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(408)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(105)

水陸両用の軍用車なんてのを少年時代に描いたことがあります。軍国少年だったんですね。
こういうのがあれば---とおもっただけでした。
ビートルは実現しました。
湖を渡るためのものではなく、走行路上の障害物から車の諸機関を保護し、車を反故(ほご)にしないためでした。





フォルクスワーゲンが浮くというコマーシャルインチキぶりを
暴露してやろうと思ったのに、おかしな結末になってしまった」


フォルクスワーゲンの窓から信じられないような表情で身をのり出しているのは、スタンレー・シーゲルというTVレポーター。多くの人と同様、彼も私たちの車が水に浮かぶコマーシャルを見ました。
多くの人と違ったのは、実際にみずから実験してみた点。
彼には、私たちの車が気密といえるほど、よくできているということがどうしても信じられなかったのです。
そこで彼は地元のディーラーからフォルクスワーゲンを借りて、撮影班と出かけて行きました。
ビートルが、うそのような偶然ですが、ビートル・クリーク(かぶと虫入り江)の底に横たわる写真を撮ってやろうと勇んで。
幸いといっていいか、結果は、期待に反して上の写真のとおり。
その晩、ウィスコンシン州グリーンベイのWLUK-TV局をつけていた人びとがニュースで見たのは、
沈んだフォルクスワーゲンの姿ではありませんでした。
びっくり仰天したS・シーゲルの顔。
事実、彼みずから認めたように、「本当に浮くんだ」
しかも、そのVWは動いたのです。何のトラブルもなく。一発で。
だからS・シーゲルとしては期待どおりの暴露記事はものにできませんでしたが、
私たちに対しては、非常に貴重な役目を果してくれました。
フォルクスワーゲンのコマーシャル始まって以来の最上級のコマーシャルを作るという。

1973.08.09


フォルクスワーゲンほどの働き者は、めったにいませんね。


C/W
A/D

"The NEWYORKER" 1973.06.09




"A funny thing happened when I decided to expose
that phony floating Volkswagen commercial."

The ex-skeptic leaning out of the Volkswagen window is a television reporter named Stanley Siegel.
Like a lot of other people he saw our floating car commercial.
Unlike a lot of other people, he tested it.
He didn't really believe that our car is made so well, it's practically airtight.
So he borrowed a Volkswagen from a local dealer; went out with a camera crew; and hoped to come back
with pictures of it lying on the bottom of something called, believe it or not, Beetle Creek.
Fortunately, as you can see in the re-enactment above, that's not how things worked out.
What people watching station WLUK in Green Bay,Wis. saw on the news that night wasn't a sunken Volkswagen.
It was a surprised Stanley Siegel.
In fact, as he put it himself,
These th ings rea Ily do float."
What's more, the VW even started up. Without any trouble. On the first try.
So as for as we're concerned, while Stanley Siegel may not have come back with the expose he went out for, he still produced something very worth while.
One of the best Volkswagen commercials we've seen in a long time.


Few things in life work as well as a Volkswagen.
*It definitely floats, but not indefinitely.

 


C/W
A/D

"The NEWYORKER" 1973.06.09


このYouTubeが不調のときは、↓をクリック

http://d.hatena.ne.jp/chuukyuu/20100705/1278268052