創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(374)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(71)


冬期、米国土の半分は雪に悩まされている。しかし人は、春・夏・秋の3シーズンのほうを思い描いてモノ選びしがち。
ボルボの工場を取材したとき、「冬、機器が故障しようものなら危機だからね」といわれた。
ビートルにも、そういう雪国設計思想が根づいている。





VWのテスト・ドライブに最適の日を選んで、道路へ出てください。


道路はあなた一人の天下になるでしょう。
気候がよい日には、新車のテスト・ドライブの誘いがたくさん舞い込んだでしょう。
でも、気候が悪くなってくると(こういう時こそ本当のテスト・ドライブといえるのに)、招待状はぐっと減ってしまいます。
今こそ新しいフォルクスワーゲンを試してみるために少々時間をください。
今すぐとはいえません。なるべくお天気の悪い日まで待ってください。この次、雪が降っているか雪どけの時か、そんな日にVWのディーラーまで車でお越しください(お持ちの車でお越しになれたら)。
喜んで外へお連れして、他の車ではほとんどどうしようもない時ですらVWがどんなにすばらしく活躍するかをお見せしましょう。
エンジンが後輪の上にあるため雪の上でも、ぬかるみの中でも、氷の上でもVWが掘り進んで行く様子も。
すばらしいお天気の日にテスト・ドライブをすませた車が立ち往生しているそばを通りすぎる際、VWが寒い日にほかにどんな利点を持っているかを彼に話してやりましょう。
空冷エンジンは凍結したりしないので、不凍液も冬期用サーモスタットも必要ありません。
それに、寒い雨の夜この車を外に出したままにしておかなければならない場合でも、四重塗装がしてあるし、保温用に底が密封してあるので安心です。
そして最悪の事態が起こって立ち往生してしまっても、フォルクスワーゲンには利点があります。
VW以上に押すのにラクな車がありましょうか?


C/W
A/D

"The NEWYORKER" 1967.01.04

The beetle's ads series with "NEWYORKER's archive" (60)




Pick the right day to test drive a VW and you'll have the road to yourself.


Back when the weather was good, everybody was inviting you to come in and, test drive their new whatevers.
But now that the weather isn't so good(and a test drive is really a test), the invitations have dropped off sharply.
Now maybe you can spare a little time to tryout the new Volkswagen.
Not right this minute. Wait for a nice lousy day. The next time it's snowing or slushing or something like that, drive down to your VW dealer. (If you can make it in your car.)
He'll be happy to take you out and show you how a Volkswagen works when hardly anything else does.
How the weight of the motor on the rear wheels makes the VW dig in and go, in the snow or the mud, or even on ice.
As you pass all the stranded cars that passed their test drives in balmier days, he'll tell you about the VW's other coldweather comforts.
The air-cooled motor. It doesn't freeze over, so it doesn't need anti-freeze or a winter thermostat.
And if you have to leave the car out on a cold wet night, it's got four coats of paint and a sealed bottom to keep it cozy.
You've even got an edge with a Volkswagen if the worst happens and you get stuck.
What could be easier to push?


C/W
A/D


"The NEWYORKER" 1967.01.14