創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(78)モービルの安全運転キャンペーン(2)

2007年10月に、「レン・シローイッツ氏のスピーチ」の連載の中で4回ほど、モービルが1966年に創業100周年を記念し、社会還元事業として行なって、すごい反響を呼んだ安全運転呼びかけキャンペーンの数作品を紹介しました。
先日、倉庫から、元の記録が出てきたので、項を改めて英文つきで掲載します。



運転している時のあなたが、本当のあなたです。


10分間、ある男の後について走れば、あなたは恐らくその男を雇うか、首にするか、その男と結婚するか、離婚するか、あるいは、そのまま続けるかということについて決定がくだせる筈です。
そして、あなたの後について走っている男についても、同様のことがいえるのです。
運転は私たちの中にある最上のものよりも最悪のものを明らかにするようです。
私たちは親友にさえ言えをいような秘密を見知らぬ人に暴露していることに怒るのです。あるいは私たち自身で認めているのです。
それがまず第-の段階ですね?
私たちはキーを入れる前に、自分自身をよく見つめて、もっと良くなれるんだということを認めるべきです。
ドライバーとしてだけではなく、人間として。
私たちは、変b者や精神異常者のことを話しているのではありません。ふだん車にのっている普通の人の話をしているのです。
あなたは、事故の大部分が、今まで事故を起こしたこともなく、ひかえ目なスピードで走っている、慣れたドライバーに起こるということを知るべきです。
事実、死亡者をだした事故のうち3/4以上は、家から10km以内の乾いた良い道路で起こっているのです。
前月この種の事故で、37,000人以上もの死者を出しました。57,000余の多くの死者は、自分勝手なドライバーによってTなさされたのでしょうか? それとも無作法をドライバーによって? あるいは、エレベーターやスーパーマーケットの中で人を押したお
しのけたりするドライバーによって?  あるいは、ドアを大きな音をさせて閉めたり、人の顔にたばこの煙を吹きかけるようなドライバーによってでしょうか?
わかりせせん。実地検証では、平常の礼患作法のことには一言もふれませんから。


ビルは、あなたに生きていていただきたい。




You drive like the man you really are.


Drive behind a man for ten minutes and you can probably decided whether to hire him, fire him, marry him, divorce him or have him put away.
And it follows that he who follows you can make the same decisions.
Driving seems to bring out the worst in us more often than best.
We reveal secrets to strangers that we wouldn't tell to our best friends. Or even admit to ourselves.
So that's the first step, isn't it?
Before we fum the key, we ought to take a good , deep look into ourselves and admit that we could be better.
Not only as drivers. As people.
We are not talking about screwballs or maniacs. We are talking about everyday people doing everyday driving.
So, it's important for you to know that the great majority of accidents happen to our experienced drivers, travelling at moderate speeds, who never had an accident before.
Indeed, more than three-quarters of car fatalities occur on nice, dry roads within 25 miles of home.
Three-quarters of car fatalities last year added up to more than 37,000 dead people.
How many of the 37,000-plus deaths were caused by the piggish drivers? The rude ones? The ones who push and shove in elevators and supermarkets? The ones who are either slamming doors or blowing cigar smoke in your face?
We'll neither know. Autopsies don't tell us anything bout common courtesy.
We do know that driving is a chance for the good guys of the world to win for a change. Simply by setting a decent example.
The man who says " After you" is more likely to get where he's going than one who says " Nuts to you." "Nice guys may finish last. But they finish."
We at Mobil are not amateur psychiatrists or amateur preachers.
We are professional sellers of gasoline and oil. We see all kinds of people in our business and we want to keep seeing them.
Respectfully, we urge every driver on the road to take that good. deep look inside himself before the coroner dose it for him.


Mobil We want you to live.