創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(822)VWオールド・ビートル、拾遺(60)

はてなスターカウンター

★累計です。


"New Yorker"誌1959年8月1日号("LIFE"誌は8月3日号)から始まり16年間つづいたVWオールド・ビートルのシリーズは、いまなお、世界中の広告クリエイターのライヴァルとなっています。


キャンペーンの丹念な跡づけはの『ニューヨーカー・アーカイブ』によって行なったが、"LIFE"誌他からも拾ってみました。
[ニョーヨーカー・アーカイブ]によるVWビートル・シリーズ (総索引) ←クリック


1940年代には笑い物だった2つの機械。


テレビジョンが現われたとき世間の人は嘲笑しました。
はるかかなた1000kmも離れたところから送ってくる写真を見せる箱? とんでもねえ。
けれど、フォルクスワーゲンが現われたとき、世間はアッと驚きました。
後部にエンジンがある車だ? トランクは前部だって? ラジエーターは前部にも後部にも、ない?
まさか---と思われたようでした。
でも時は流れました。
テレビジョンは成功しました。
フォルクスワーゲンは賢明でした。
世間はガソリンを湯水のように使わない車を歓迎していました。オイルを水のように使わない車を。
できるならば、その水さえ必要としない車を。
一部の変わった人びとは、この変わった考え方が気に入りさえしました。
事実、デトロイトの自動車メーカーは、今日VWのこの考え方を踏襲して、VW式の車の製造にさえふみきりました。
まあ、同類の小型車があたらしく増えても、わがビートルの運命は以前と同様に安泰です。
今年はほかの同類小型車にとっては第一年目です。
一方、私たちには23年にもおよぶ伝統がありますからね。先手必勝。



C/W 不明 Unknown
A/D 不明 Unknown
FOTO 不明 Unknown

"Sports Illustrated " 1971 05.17



The series of the VW beetle that continued for the start 16 years from "Newyorker" magazine August 1, 1959 is a model of an advertising creator still all over the world now.


Being able a deliberate mark of the campaign ↓ was done by 'New Yorker archive' of Ads Series for VW beetle on[New Yorker's Archives](An index)←click


In addition, it picked it up from "LIFE" magazine and others this time.




Two ridiculous gimmicks of the 1940's.


Everyone laughed when they came out with the television.
A box that could show pictures from 3,000 miles away? Absurd.
But everyone really cracked up when we came out with the Volkswagen.
A car with its engine in the back? Its trunk in the front? And its radiator in neither the front nor the back?
It even looked like a joke.
But time marched on.
The television clicked.
The Volkswagen accelerated.
People liked the idea of a car that didn't drink gas like water. Or oil like water.
Or, for that matter, didn't even drink water.
Some strange people even liked the idea that it was strange looking.
In fact, Detroit car makers now like the idea of the VW so much that they have decided to make their own.
But even with all those new small cars around, the fate of the bug is still as secure as ever. I
This is the nrst year for all of the others.
We've had twenty-three years of re-runs.