創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(589)ロンリコ・ラムのシリーズ(了)


ニューヨーカー・アーカイブ]より


      ☆     ☆     ☆



「私の知るかぎり、ロンリコ・ラムはこの98年間、なんにも変わっちゃあおりぁせんて」


ロンリコは、プエルト・リコのドン・カエイターノ・デ・ラ・ヴェガで、1868年に産声をあげました。
爾来、ロンリコの名で今日までつづいてきました。ドン・カエイターノの男たちは、ロンリコを生(き)のままで呑みます。ほかの呑み方を知りませんし、ほかのラムも飲みません。ラベルの紋章にご注目ください。1889年にスペイン国王よりロンリコ一族のマルキス・ド・アレキポに下賜されたものです。ご存じでしょうが、スペイン語で記されているのは「貴族のためのラム」という言葉です。
リキュールは好みではないとおっしゃる前に、ブラディ・マリアを試しになってみてくださいますか? ラテン・マンハッタンは? スペイン風スクリュードライバーは? ジン・トニックは? プエルト・リコからきたロンリコ・ラムがカクテルにどんなにすてきな作用をおよぼしているか、ぜひ、お試しを。


"The New Yorker" 1961.04.08




"In 89 Years Ronrico Rum hasn't changed a bit. I know."


Don Cayeytano de la Vega born in 1868 in Puetrico Rico. So was the the rum now called Ronrico. Don Cayetano drinks Ronrico straight; no other way and no other rum. Notice the crest on the label. It was granted to the Marques de Arecibo of the Ronrico family by the King of Spainin 1889. Now you know why the Spanish say," Compesions inventaron la vodks, Y cazadoris dt whiskey escoes.Mientras montanesaes preparaban borbon. Perolos nobles descubrieron rum." (Vodka was invented by noblemen.) Even people who profess not to like liquor,like the taste of Ronrico ---exquisitely light, feagrant: 89 years have seen to it, Have you tried a Bloody Maria? A Latin Manhattan? A Spanish Screwdriver? A West Aide Tonic? Do you know what Ronrico Rum can do for a
drink? RONRICO FROM PUERTO RICO


音に聞こえしこの一杯(P・リビアの実話)


1775年4月18日のことでありました。甘い夜風は夏が近いことを知らせていました。
ポール・リビアは、田園を駆けめぐるために馬を駆ったのではありませんでした。
それどころか、彼はハンコックとアダムスにさしせまった逮捕を知らせに行きたかったのでした。途中メッド・ホード・ミニットメンのキャプテンである彼の友人のアイザック・ホールのところに立ち寄りました。キャプテン・ホールはラム醸造所長でした。
1杯が2杯になりました。そして、もう1杯・・・。もう1杯---。 と盃を重ねてしまいました。ポール・リビアは鞍にとびのり、「イギリス人がやってくる!」と叫びました。後のお話はご存じのことと思います。
当時は、気のきいたご時世のこととて、すべての街は法律で「居酒屋を持つべし」と決められておりました。そしてブエルト・リコのラムは最高のお酒とされておりました。もちろん今でもです。
ロンリコと呼ばれる軽くて透明で、形容しがたい芳香のラムをおためしになったことがありますか? 世にも絶妙なブラディ・マリアは? まだ? でも、お試しになりますね?


"The New Yorker" 1961.04.15




The shot heard'round the world


(the true story of Paul Revere)


It was the eighteenth of April, 1775, the sweet night air anticipated Summer, and Paul Revere did notride out to rouse the countryside.
No, he just wanted to warn Hancock and Adams of impending arrest. On the way he stopped in on his friend, Isaac Hall, captain of the Medford Minutemen. Captain Hall owned a rum distillery. One shot led to another. And another. And another.


Paul Revere bounded into his saddle, shouted "The British are coming," and you know the rest.
In those sensible days every town by law had to have a tavern. And Puerto Rican rum was the best a man could drink. It still is.
Have you tried the light, clear, ineffably fragrant rum that is now called Ronrico? Have you tastetl the uncannily clever Bloody Maria? No? But you will?


Ronrico from Puerto Rico