創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(75)フォルクスワーゲン・ステーション・ワゴンの広告(1)



長さはどっこいどっこいです。


この塗装仕事、私たちのステーション・ワゴンが私たちのセダンより9インチ長いだけってことを一目瞭然でわかっていただくためにやりました。
でもね、私たちのステーション・ワゴンは1トン近く運べます (私たちよりも4フィートも長いパンよりも2倍も多く積めるのです)。
もちろん、荷物ともども8人の大人も。
子どもなら引率者ともどもたくさん。
あまりお考えにならないでしようが、次の利点もお忘れなく。
リア・エンジンは空冷式なので、凍ったり、沸騰したりする心配無用。
1ガロンあたりおよそ24マイル走り、タイヤは3万マイル保ちます。
しかも、来年は流行遅れになってるかも---なんてご心配も無用。来年のモデルは同じに見えますからね。
最も高価なVWステーション・ワゴンですら2,655ドルです。 白地に赤、白地にグレイ、白地に青の中かお選びください。
それがどれくらい小さいかを知るために、セダンと合わせてみるなんてこともしないで大丈夫。
ただ、駐車なさればいいんです。


chuukyuu注】この撮影現場の写真を見ると、広い河川敷みたいなところで、アートディレクターのヘルムート・クローン氏御大自身が、ワゴンの横腹にテープでセダンの枠どりをして、塗料を塗っていました。
かつて、田中一光さんとチームを組んで、三河系車メーカーの広告を担当していた時、一光さんがいちいち撮影現場へ出向いて陣頭指揮をとっていたのに、頭が下がる思いをしたことを思いだしました。コピーチーフは、ずるけていましたねえ。ぼくです。




Advertisements for Volkswagen Steation Wagon by DDB(1)


That's about the size of it.

That special paint job is to make it perfectly clear that our Station Wagon is only 9 inches longer than our Sedan.
Yet it carries almost a ton of anything you like. (About twice as much as you can get into wagons that are 4 feet longer.)
Or eight solid citizens, with luggage.
Or countless kids, with kid stuff.
The things you never think about are worth thinking about, too.
You never worry about freezing or boiling; the rear engine is air-cooled.
You can expect about 24 miles per gallon and about 30,000 miles on your tires.
And you can forget about going out of style next year; next year's model will look the same.
The most expensive VW Station Wagon costs $2,655. It comes in red and white or grey and white or green and white.
And you won't ever have to go around painting sedans on it to show how small it is.
Just park.