創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(96)フォルクスワーゲン・ステーション・ワゴンの広告(22)

「一日一善」という。"One day, one ad." ---「1日1広告」の作業を1日も欠かさずにつづけ、500日が間近い。「一日一善」になっていればいいのだが---。



フォルクスワーゲン・ステーション・ワゴン---
ご覧になったこともないような車長と車高です。


私たちは、車は中が広くて、外見は小さくあるべきであると感じていました。 ワゴンも含めて。
他のステーション・ワゴンの車長なんかを調べた結論として 私たちは独自の設計を起こすことにしたのです。
この思いつきは、あなたを驚かせるかも---。
フォルクスワーゲン・ステーション・ワゴンは、フォルクスワーゲン標準型セダンと比べて、ほんの9インチ長いだけにおさまりました。しかしそれは、みなさんがお求めになっているもっとも大型のワゴンよりも多くの人数と荷物を収納できるのです。
私たちは、後部にエンジンを搭載することで長い前部を切り捨てました。 車長をつめた分、車高を少し上げました。
だから、車輪に箱が載っているみたいと言いきる人もいます。
そうです、私たちが狙ったのも、まさしく、そういうことだったのです。
だって、私たちは、ステーション・ワゴンは駅まで行けばいい車じゃないって知ってましたからね。 スーパーマーケットへ。
町の周行。 学校、ピクニック、材木置き場---はい、わかってます。
真ん中の席を倒して、メンバーが囲んだままのカードテーブルも置きたいんでしょ?
その上、私たちは、ステーション・ワゴンにもオープンカーみたいな楽しみがあるべきだと感じたのですよ。 そこで、大きく空が見えるようにバーッと開くサンルーフをつけました。
何よりもあなたの頭痛のタネである燃費は、ほら、このとおり、1ガロンあたり25マイル---1 マイルか2マイルは余計に走るとお思いになって結構です。
オイルは交換時期まで保ちます。
そうそう、フォルクスワーゲンのエンジンは空冷式です。 水や不凍液は必要なし。 後部にあるのでスキー場行きと海辺行きには、すごい牽引力を発揮します。
雨の午後にでも、あなた自身が必要とする要件を備えたステーション・ワゴンを設計してご覧なさい。
間違いなく、私たちのものにそっくりな車になるはずですから。






The Volkswagen Station Wagon:
We don't see it as a long, low car.


We've always felt that cars ought to be big inside and small outside. Wagons included.
So we took a long, hard look at other station wagons. And then we decided to design our own.
What we come up with may surprise you.
The Volkswagen Station Wagon is barely 9 inches longer than the regular Volkswagen Sedan. Yet it holds more people and more things than the biggest conventional wagon you can buy.
We did it by pulling the engine in the back to eliminate the long hood in front. And by making the car a little
higher instead. of a lot longer.
Some people think it looks like a box on wheels.
But we think our wagon looks just like what it does, and does just what it's supposed to.
For example, we know that station wagons don't only go to stations. To the supermarket, yes.
Trips around town, yes. Schools, picnics, lumberyards, yes.
So we made a middle seat that comes out fa let big things go in. A card table, for instance. With players.
We also felt that a wagon should be as much fun as a convertible. So there's a whopping sunroof to give you
your fair share of sky.
More than anything, we felt thai one station you'd want to stay away from is the gas station. You can figure on 25 m.p.g. and be within a mile or two.
Oil between changes? Probably never.
The Volkswagen engine is also air-cooled. It never needs water or anti-freeze. And because it's in the back, the traction is terrific for ski trips and beach trips.
Some rainy afternoon, you ought to try designing a station wagon of your own.
See if it doesn't come out looking a little like ours.