創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(70)モービルの安全運転キャンペーン(21)

掲出した広告が20を越しました。このシリーズもそろそろ終わり時かも。それにしても、反響の少なさには、いささかがっかり。こんなものに精出しているぼくは、やはり、時代からずれた元コピーライターなのかも知れませんね。
マジソン街のほかの広告屋さんみたいに、本質よりも、流行を追わないと・・・。
でも、いますぐには役にたたなくても、いつかのために、こうして記録を残しておくことも必要。


夜間走行
そして朝まで生きのぴるための方法


夜間走行で死ぬ率は 昼間の2倍。
それは見えないため、あるいは発見が遅すぎるとか、他のドライバーたちからも見えないためとか、疲れて眠ってしまうためとか、制限速よりも速く走らなければと考えるため、その他いろいろな理由によっています。
そして理由のほとんどのが明らかに避けられ得るものなのです。
ここに、避ける方法と併せて、よくある落し穴を2、3あげてみましょう。



視力2.0というのは、あなたの眼が夜間走行に適しているかどうかを判断する不確かな基準です。2.0という視力を持っていても。夜は、(1)眼の側面の方向は殆んど何も見えないし、(2)変化する光のパターンに適合するのはすごく遅いし、(3)焦点は合いにくいし、(4)すぐに疲れてしまいます。
このことは、あをたがご自分の視力に関してどんなにひとりよがりの態度でいても、夜間走行のための眼の検査の必要があることを意味しているのです。今日、たとえ暇とお金がないにしても。葬式は眼の検査よりもずっと時間もお金もかかるものですよ。


睡魔
普過の人の寝る時間を過ぎて5時間運転していたら、10人中9人は、もうコントロールできないような睡魔に襲われます。眠気をコントロールできないんでしたら、車のコントロールができないのは明らかです。だから疲れたり眠い時には、モーテルか駐車場に車を寄せてお眠りください。日的地には遅れて着くかもしれませんが、しかし---。


目のくらむヘッドライト
目のくらむようなへッドライトを正面から見つめないで、外して見るようにしてください。そうすることで
目がくらむのを避けられます。そしてあなたの目がライトが通り過ぎていった後の暗やみにも早く馴れます。もしどこかのばか者のライトであなたの日がくらむようをことがあっても、復讐なんて考えないでください。そんなことをしたら、その時はあなた方2人共何も見えず、復讐(死)につながります。


夜の物と人
夜は、世界のあらゆるものが違ってみえます。物や人を認めるのが困難なのです。この問題に対する一番よい答は、同じ条件の下で、昼間より、少なくとも時速にして16kmほど落として走って、物や人をきちんと認識できる時間を計ることです。 もっと遅い速度で走れば、もっとしっかり確認できます。そして、あなたが、ご自分の状況についての手がかりを得れば得るほど、夜明けまで生きのびていられるチャンスは多くなります。


道路
夜間走行用に特別につくられた道路などというものはありません。夜、殆どの道路で、カーブが巨大な蛇のように、急にあなたの目の前にとび出します、大きく口を開いた穴は、あをたが突然、車輪と戦わなければならくなるまで見えないままです。そして、何もない牧草地のように見えた脇道からは車がとび出してくるのです。これに対する答えは、上記のものと同様です、あせらないことです。あなたや他の幾百万もの運転者たちは、前方の道が平坦で、まっすぐで、そこには何もないと信じていますが、それは、間違っているのです。


スピードと距離の判断
夜、他の車のスビードと距離を的確に判断するのは、レーダーなしでは不可能です。だから、前の庫を追い越したり、対向車とすれちがったり、わき道から出てくる車に近づいたりする時に入れて余裕を持たせてください。そして、夜は、あなたの前を走っている車が止まった、速度を落したりするのがわかりにくいので、車間距離は十分にとってください。要約すると、夜間の判断の法則は、一つ間違うと事故を引き起こすことになるということ。


ウインドウのガラスと眼鏡
ガラスは簡単に汚なくなります。汚れは光をふさぎます。十分な光がなかったらあなたは死んだも同然なんです。だから、夜、旅立つ前には、へッドライト、尾燈、風除け、リア・ウインドウ、サイド・ウインドウ、さらにあなたの眼鏡もきれいに拭きましょう。色つき眼鏡やサングラスはやめましょう。
そういったものは、まぶしさを減じますが、同時に、明るさも減ずるのです。ハイウェイでは、生きるための光が必要なのですから。


夜間ドライブの途中、何度もガソリン。スタンドに立ち寄り、目を休ませたり、脚を伸ばしたり、顔を洗ったりしてください。モービルの給油所は合衆国中至る所に連なっています。だからそのうちの一つを見つけるのはそんなに難しいことではありません。もし、モービルの見つからないのに休憩が必要だと思われた時には、競争相手のうちの一つに車を寄せてください。そしてそこの従業員に言ってください。モービルが行けといったんでね、と。


ビル  あなたに生きていていただきたい。 




Night driving.
And how to live till morning.


At night drivers get killed at more than twice the daytime rate.
They get killed because they can't see, or because they see too late, or because other drivers can't see them, or because they get tired and fall asleep, or because they think they have to go as fast as the law allows...or a lot of other reasons, most of which are eminently avoidable,
Here are a few common traps together with ways to avoid them:


Your eyes.
20/20 vision is a slippery standard by which to Judge the fitness It your eyes to drive at night. You can have 20/20 vision and (1) see next to nothing from the sides of your eyes. (2) adapt too slowly to changing patterns of light. (3) focus badly and (4) tire too quickly at night.
Which means that no matter how smug you are about your vision, you probably need to have your eyes examined for night driving. Today. Even if you don't have the time and you're short of money. Funerals take longer and they cost a lot more than eye examinations.


Drowsiness.
Driving 3 hours after one's normal bedtime produces an almost uncontrollable drowsiness in 9 out of 10 drivers. It's obvious that if you can't control your drowsiness, you can't control your car, either. So when you're tired or sleepy, pull over to a motel or a parking area and surrender. You may get to where you're going late but...


Blinding headlights.
Try to look at, headlights---blinding or otherwise---from the sides of your eyes, instead of straight on. This will help avoid being blinded, and your eyes will adapt faster to the dark after the lights have passed. If some jerk does blind you with his bright, don't revenge yourself on him. Because then you're both blind ---that's some revenge.


Things and people at night.
The world and everything in it looks different at night, and it's hard to figure out. The best answer to this problems to give yourself time to figure it out by going at least 10 miles an hour slower than you would during the day under the same conditions. You also see more at slower speeds−−−and the more clues you have as to where you are and what's going on, the better your chances of survival 'til dawn.


Roads.
There never was a road built esecially for night driving. At night, on most roads, curves spring out at you like monstrous snakes; gaping potholes remain invisible until you're suddenly wrestling with the wheel and cars catapult out of side roads that look like empty meadows. The answer to this the same as avobe−−take it easy. You and a million other drivers are all sure the road ahead is flat, straightaway and empty. And evry one of you is wrong.


Judging Speeds an distances.
Trying to judge the speed and distances of other cars accurately at night is impossible without radar. So when you're passing the car in front of you, or crossing interchanges, or approaching cars coming out of side roads, give yourself plenty of room for error. And since at night, it's difficult to tell when the car in front of you has stopped or stowed down−−keep a lot of room between it and you. The rule, in short, when judging anything at night is, will being wrong cause an accident?


Glass and glasses.
Glass gets dirty easily. Dirt blocks light. Without enough light you're a dead duck. So before starting out on any trip at night,clean your headlights your rear lights, your clean headlight, your rear windows, your side windows and Your glasses. Stay away from tinted glasses or sunglasses−−they may lessen the glare, but they also lessen the light. And on the highway, you need light to live.


During your trip at night,pull over to a gas station frequently to rest your eyes, and stretch your legs and wash your face. We at Mobil have over 26.500 gas stations strung out all over the United States, so it shouldn't be difficult to find one.
But if you don't see one of ours, and you need a rest, pull overe to one of our competitors. Tell him Mobil sent you.


Mobil We want you to live.