(698)[ミルトン・グレイサーとの1時間](5)
chuukyuu編『アイデア別冊 ミルトン・グレイサー』(1968.06.20)より
"An hour with Milton Glaser"
English follows
ミルトン・グレイサーとの1時間 (5)
(Podter and Sketch "Hugh Nasekela" ポスターとスケッチ)
chuukyuu プッシュピン・スタジオの14年間をふりかえってみて、思い出として心に残っていることのいくつかを話してください。
グレイサー これまでにどのくらい思い出として心に残ることがあったか知れません。
とにかく、ほとんどお金にならなく受け入れてくれる人もほとんどいない時から、かなりうまくいき非常に多くの人びとから受け入れられ、責任ある仕事を引き受けられるようになるまで……かなり確実に成長した14年間には、思い出に残るような仕事はありましたが、それにはたいして興味はなく、過去について述べるよりも、現在私たちがしていることを信じているほうがいいですね。
chuukyuu プッシュピン・スタジオは今後、どうなれば理想的ですか?
グレイサー 現在していることをどんどん続けてゆき、もっとフィルムの仕事をふやしてゆきたいと思います。デザイナーにとってこの分野は競争の激しいエキサイトする分野だからです。
もっとフィルムの仕事を増やせるようフイルム・センスというディビジョンを設けました。とにかく、よい仕事を続けてゆき、活躍してゆきたいですね。
chuukyuu あなたがスクール・オブ・ビジュアル・アーツで教えていらっしゃったころ、どんな教え方をしていたか話してください。
グレイサー 今でも教えています。私の方法はあたり前のやり方ですよ。でも本質的にはこういう哲学です。
デザインを教えるには、テクニックの分野に最も広い基礎を提供してやらなければなりません。
すなわち、デザイン、タイポグラフィ、絵画およびデザイン分野で現在どんなことが起きているかよく理解できるだけの十分な基礎を生徒が備えるようにしなければならないということです。
教師は、デザイナーが備えていなければならないタイプのスぺシフィケーションとか、レター・フォームやグラフィックの基礎知識の理解といった技術的なことを知っていなければなりません。
それに加えて、生徒もスタイルとはどういうものかということを理解しなければならないということです。
すなわち、スタイルは推移していくものであり、どこに根源をもち、変化をしてゆくか、特別のスタイル、束の間のスタイルをもわきまえ、すべてのスタイルの基礎語を理解できる根本的な感覚を備えていなければなりません。
デザイナーとはすぐにスペシャリストになり、ブックジャケットをデザインしていくだけのものではなく、理解しにくいものを彼の力によって理解しやすくすること、つまりエディターとしての機能を果たし、混沌としてあいまいな存在をたくさんとり入れ両者の間に関連をもた
せることができなければなりません。
これこそデザイナーがとれる決定的でエキサイティングな行為です。これが私の教えている方法です。
chuukyuu 最近の若いデザイン学生をどうごらんになりますか。
彼らに対するアドバイスを---
グレイサー 大体において、ユニークなタレントは、どの世代にもグループにも滅多に出るものではないと思います。また、他の世代の姿勢と今の学生のそれとを区別したくはありません。
20人のグループには、真に才能にめぐまれ、あなたがどんな努力をつぎこんでも惜しくない人物は1人はいるものです。
学生の態度、スタイルには多少変化はありますが、決定的なものは、どこに才能があってインテリジェンスがあるかを見極め、いったんそういう生徒を発見したら、その態度はどんなものであってもかまいません。
私たちと同じものでなくても、また価値も私たちと同じものでなくてもいい。
私たちがしなければならないのは、彼の才能をとりあげ、有益で実の多いものにすることです。
若いデザイナーの最もよいアドバイスは、絶対にひとつの特別なスタイルに固執せず、グラフィック・アートと一般の視覚現象の歴史における全ボキャブラリーに類属していかなければならないということです。
(Illustration for Sports Illaetratin Magazine "Floroda" 上、下)
(Folder for A.H.Robins Co.Folder and a Page 鼻づまりの薬 上、下)
(American Institute of Graphic Arts展のためのペーパーバック表紙集 上、下)
(Editorial Illustration for Look Magazine "Adams")
An hour with Miltn Glaser (5)
as interviwed Tadahisa Nishio
Nishio : Looking back the 14 years of Push Pin Studios' history, please tell us about some of the memorable events that took place in the past?
Glaser: I don't know how many memorable events have happened in the past but there has been\ a fairly steady growth from a time when we were making very little money and had very little acceptance to a time when we are doing quite well and are extremely acceptable and given very
responsible jobs to do. There are some memorable jobs, I iuppose, that have come along during 14 years but actually I think they're not of sufficient interest to go into and I would rather rely on what we are doing today than talk too much about our hitory which is quite ordinary.
Nishio : What do you think is the ideal way of future development for Push Pin Studios?
Glaser: I would like us to continue doing many of the things we do now, and to get us into films more because it's a very compelling and exciting area for designers to become involved'in. We formed a new division called Filmsense which will enable us to work more in films. I hope we can continue doing good work.
Nishio : What kind of teaching method and philosophy did you have when you taught at chool of Visual Arts.
Glaser: Well, I still teach the school and I suppose my methods are very ordinary. Essentially my philosophy is that to teach design you have to provide the broadest kind of ground work in the technical areas, which is to say that your student must have a very thorough foundation
in design and typography and also understand what is happening contemporarily in painting as well. You must know technichal things such as type specification and understanding of letter forms and all the basic graphic information that tneaesigners must have. In addition to that, they should have an idea of what style is.. Style is
transitional and they have to have a fundamental sense of where style is rooted and how it is going to change. I suppose, fundamentally, a designer is essentially a person who makes understandable, elements that are not as understandable without his participation. He functions almost as an editor, takes a lot of things that exist in chaotic or ambiguous states and establish the relationship between them. That for me is. the crucial and exciting act that a designer can perform and I suppose that is how I try to teach.
Nishio : How do you observe the attitude of young designing students of today? Do you have any advice for them?
Glaser: I suppose that, in general, quality or unique talent occurs very infrequently in every generation and in every group. And I would not like to characterize their attitude as being different from any other generation's attitude. Necessarily what happens is that you find out of every group of 20 students, one or two who are really gifted and worth any efforts you invest. And these are people whom you rely on heavily because they :ultimately become the shapers of their environment. When you find a talented and intelligent student, it really doesn't matter too much what his attitude is. It is not going to be your attitude and the values are not going to be your values and what you have to do is lift his talent and try to make it usable and meaningful for him. My greatest advice for any you~g designer, is not to ally himself with any particular stylistic position at any moment but fundamentally to the whole vocabulary of graphic arts and of visual phenomenon in general.
完 The end