創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(484)シーヴァス・リーガルの広告(31)

新聞の記事によると、ウィスキーをたしなむ若い世代が少しずつ増えつつあるのだそうですね。日本では焼酎に席を奪われていたんだと、友人が教えてくれました。米国ではホーム・パーティでの酒はワインが主流になっているのかなあ。
ともあれ、シーヴァスの口説きの手法は、日本の広告ではきわめて少ない---いや、米国でも少ない、稀種です。

順序を逆にして、キャンペーン初期のころの長い口説きを、紹介の終わりにおきました。


スコッチの味をききわけられない人でも
やっぱりシーヴァス・リーガルはいい
とおっしゃいます。


これまでにシーヴァス・リーガルを飲(や)ったことのない人でも、シーヴァス・リーガルはとてもすぼらしいと確信している人がたくさんいらっしゃいます。
決して誰も傷つけない、ちょっとした名誉ですね。
でも私たちは、もっとたくさんの人に自分自身の判断に頼っていただきたいものだと思っています。
余分に必要なのはたったの2ドルなんですから。
2ドルで、リ−ガル(帝王)でないウイスキーとシーバスとを区別できるのです。
他の多くの人がいちばん口当りのいいスコッチと信じていらっしゃるものを実際に!看別できるのです。たいした額ではないでしょう。
ストラシスラ・グレンりベットの醸造所(スコットランドで最古)の一級品ウイスキーが入っている12年ものです。
目下のところ、2ドル余計ではとても---とおっしゃるんでしたら、もう少し安くいける方法をお救えしましよう。
お近くのバーを訪れて、シーヴァス・リーガルを一杯やってください。
そうすれば、スコッチをききわけられるようになります。




スコットランド人じゃないけど、
シーヴァスス・リーガルが大好き」


1964.10.10 『ニューヨーカー』





People who don't know
one Scotch from another
still prefer Chivas Regal.


A lot of people are convinced that Chivas Regal is a great Scotch, even though they've never rasted it.
Now a little fame never hurt anyone.
But we do wish more people would rely on their own judgment.
All it takes to be a judge is a paltry $2.
That's what separates a bottle of Chivas from less Regal whiskies.
And it really isn't much of a barrier between you and what many believe to be the smoothest Scotch of all.
A 12-year-old, into 'which go prize whiskies from our Strathisla·Glenlivet distillery. (Scotland's oldest.)
But if you feel an extra $2 is too much at the present time, we have a less costly suggestion.
Visit your nearest bar. Sip a glass of Chivas Regal.
Then you'll know one Scotch from another.




"I'd adore Chivas Regal
even if it weren't Scotch."


October 10,1964 The New Yoker


2ドル安くなってもシーヴァス・リーガルを
買っていただけますか?


もし、私たちが値を下げると言ったら、あなた方が、これは何かあるぞ、とお感じになるのも無理はありません。
ほかのもっと若いウイスキーと全く同じ値段で、あのオールドなシーヴァス・リーガルと全く同じものだなんてことがありえましょうか?
否です。
スコッチ・ウイスキーには安売りはありません。シーヴァス・リーガルは大量生産とは無縁のものなのです。スコットランドにあるいちばん古い醸造所ストラシスラ・グレンリベットでできる掘出し物のウイスキーなのです。(どういうものか、たまたま私たちはこの工場の名誉ある所有者なのです)。
私たちはどの一滴も12年寝かせます。
1樽35ポンドもするシェリーの古樽の中でです。
多くの人びとが数あるスコッチの中でこれがいちばん口当りがやわらかいと考えていらしゃいます。中には、高価だからということでシーヴァス・リーガルの最初の1瓶をお買いになった方もあるでしょう。
でもその人びとも、味が気に入ったからそれを飲み続けていらっしゃるのです。


1964.11.7 『ニューヨーカー』



Would you still
buy Chivas Regal
if it cost $2 less?


You might well feel some suspicion if we were to cut our pnce.
Could it be the same old Chivas Regal if it cost as little as younger Scotches?
The answer is: No, it couldn't.


There arc no bargains in Scotch whisky.
Chivas Regal is made, in far from staggering quantity, with prize whiskies from Strathisla-Glenlivet, the oldest distillery in Scotland. (Of which we happen to be the proud owners.)
We age every drop twelve years. In old sherry casks, which cost us £35 a piece.
A lot of people consider it to be the smoothest of all Scotches.
Perhaps some of them bought their first bottle of Chivas Regal just because it's expensive.
But they continue to drink it because they like the taste.


November 7, 1964 The New Yorker