創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(66)フォルクスワーゲン・ビートルの広告(39)

どんな製品だって、訴求したい利点を幾つも持っています。しかし、効果的に訴えるなら、利点の視覚化は一つにしぼったほうが、記憶残しやすい。
VWビートルの数ある特長の一つ---四重塗装。色味の深さがうんと増して見えます。
最初のは、キャンペーンの初期のころ。
カラーのは、その10年後あたり。


フォルクスワーゲンは、やりすぎます:4重塗装。


3回でも十分なのに、なぜ4回も塗装するのかって?
フォルクスワーゲンが、ドアの側柱の内側を、外装と同じように仕上げるのと同じ理由です。
そして、腹部も、車のそれというよりも船腹に似せてシールしています。
だれがその違いを知っているのかって? 私たちが知っているんです。
それでは、塗装の話に戻りましょう。
第1回め、VWは、文字どおりペイントに沈みます。入浴するわけです。しかる後、焼きとぎ。
第2回めの塗装は吹き付け、焼き、日に見える部分すべてを手で磨きます。
第3回めの塗装、吹き付け、とつづき、みたび、十分な磨き。
第4回めの塗装、吹き付けと焼き---ヒヤッ!
第4回めの塗装というのは、工場からの思いがけない10月期の特別賞与のようなものです。
これが、フォルクスワーゲンの外装仕上げに、透明感と深みをもたらすのです(じっとご覧になればおわかりになりましょう)。もちろん、これは天候に対する保護塗装でもあります。
これが、フォルクスワーゲンらしいフォルクスワーゲンをつくっている、やりすぎの例です。




Volkswagen overdoes it again: 4 coats of paint.


Why four coats of paint when three would be more than enough?
For the same reason that we finish the inside of the Volkswagen door jamb like the outside of the car. And seal the underside of the VW so that it's more like a ship's bottom than a car bottom.
Who'll know the difference? We will.
Let's get back to that paint job.
First the VW is literally submerged in paint; bathed in it. Then baked, and sanded.
Coat No.2 is sprayed on. Baked. Then every visible inch is sanded by hand. Coat No.3: sprayed on. Baked. Fully sanded again. Coat No.4: sprayed on. Baked. Whew!
Incidentally, the fourth coot is an extra dividend the factory declared bac November. It gives the Volkswagen finish even more transparency and depth. (You don't look at it; you look into it.) And, of course, it's still another protective coat against the weather.
This is the sort of excess that makes a Volkswagen a Volkswagen.


塗装に塗装を重ねます。


私たちがフォルクスワーゲンを塗装する前にしていることを見ていただきたいと思います。
蒸気に浸し、アルカリ液に浸し、燐酸塩液に浸します。それから、中和溶液に浸します。
そのあと、青灰色の下塗り液に浸します。外も内もすっかり浸るまで---。
アメリカでは、ほんの1社がこうしているだけです。でも、この会社はフォルクスワーゲンの3〜4倍の値段をつけています。
(私たちは、経済車をつくる最良の方法は、十分にお金をかけることだと思っています。)
浸す作業が終わると、今度は、焼き、そして手で磨きをかけます。それから塗装するのです。また、焼き、手磨き。
もう一度、塗装。
それからまた、焼き。
そしたら、磨き。
3度も、塗り、焼き、磨いてんだから、もういいとお考えですね?
まだなんです。




After we pant the car we paint the paint.


You should see what we do to a Volkswagen even before we paint it.
We bathe it in steam, we bathe it in alkali, we bathe it in phosphate. Then we bathe it in a neutralizing salution.
If it got any cleaner, there wouldn't be much left to paint.
Then we dunk the whole thing into a a vat of slate gray primer until every square inch of metal is covered. Inside and out.
Only one domestic car maker dose this. And his cars sell for 3 or 4 times as much as a Volkswagen.
(We think that the best way to make an economy car is expensivery.)
After the dunking, we bake it and sand it by hand.
Then we paint it.
Then we bake it again, and sand it again by hand.
Then we paint it again.
And bake it again.
And sand it again by hand.
So after 3 times, you'd think we wouldn't bother to paint it again and bake it again. Right?
Wrong.