創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(426)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(35)


時代より進んでいなければ、生きている価値がない。
時代より進み過ぎては、生き残れない。
半歩だけ進め。





自動車界を震撼させた、三つのアイデア



大量生産(フォードT型): 「黒であれは、どんな色でもお好みどおり」これがその理論でした。
ヘンリー・フォードは、だれでもが買うことのできる標準型をつくりあげました。「T型」は、
国中を乗せてしまったのです。



流線型(クライスラーの流線形) :流線形は新時代の車らしく見えた最初の車でした。1934年
には、時代より進みすぎていて、意義深い失敗を味わいました。それ以後、この旗はあらゆ
る車に掲げられています。


小さな車(フォルクスワーゲンフォルクスワーゲン) :VWが出てきて、よく考えられた大きさ、
低価格、燃費の経済性、完全な信頼性、注意深い仕上げと、常に流行線上を行く形とを提唱しま
した。今でもお求めになれます。


C/D ボブ・レブンソン
A/D ヘルムート・クローン
"The NEWYORKER" 1963.10.05





Three ideas that shook the automotive world.


Moss Producktion (Ford Model T): ~"Any color you want as long as it's black."
was the theory. Henry Ford built one standard model that almost everyone could
afford to buy. The "T ~ countrv on wheels.


Streamlining (Chrysler's Airflow):The Airflow was the first new car that looked
like a new lcar. It was a magnifisent hlop in 1934 because it was way ahead of its
time. But it left its mark on every car since.


The small car(Volkswagen's Volkswagen):The VW come along and offered a sensible
size, low price, high gas mileage, utter reliability, careful workmanship and a
shape that was always in style. You scan still get one.


C/D Bob Levenson
A/D Helmut Krone 
"The NEWYORKER" 1963.10.05