創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(357)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(53)

もう忘れてしまっている、フロア・チェンジの説得。



フロア・チェンジだと、奥方はこわがりますか?


あなたの奥方と、フォルクスワーゲンが仲良くなるのを邪魔しているものが、フロア・チェンジだけだということを知っても、私たちはちっとも気になりません。
奥方はもう何年もギヤ・シフトにさわったことがないのです(もしかしたら、いままでに一度もないのかもしれません)。それなのにどうして一大決戦にいどもうとなさるんです?
だいいち、それはもう悪戦苦闘のたねではないのですよ。VWは4段ともンンクロメッシュですから、やすやすと変速できるんですよ。VWのシンクロメッシュはとてもスムースなので、たとえあなたがまだ一度もフロア・チェンジの車に乗った経験がなくても、ちっともお困りになることはありません。
すべりやすい道路では特によくコントロールできます。あなたがシフト・ダウンすると、エンジン・ブレーキが働いて、スピードを落とすのを助けるからです。そんなに何度もブレーキをかける必要はありませんから、スリップの機会もそれだけ減るわけです。
このフロア・チェンジはまた、お金も倹約します(オートマチック・トランスミッションが空転して、エンジンの出力をむだにしなければならなくなったら、VWも1ガロン当り平均32マイル---というわけにはいかなくなるでしょう)。
VWのトップ・ギヤは文字どおりオーバードライブです。あなたがハイウェーをビュンビュン飛ばしているとき、エンジンはあまり一生懸命働かなくてもいいのです。これがエンジンの消耗と故障を少なくするのです(そして燃料消費も)。
しかし、多くの人は実用的な面にはあまり注意を払っていないようです。たいていは、フロア・チェンジで楽しみたいといったところです。
(フロア・チェンジというのは見かけほどおそろしいものではありません。もし車が全部自分で運転をしてしまうのだったら、運転席にすわる意味がなくなるじゃありませんか)。
国産車には、4段ともシンクロメッシュにするのに余分のお金を払う人もいます。でも、それでもその人たちは、オートレーサーがやるようなことをやらないかぎり、手にはいらないほどスムースな私たちのトランスミッションを手に入れることはできないのです。まず、出かけていって、私たちのディーラーの人からVWトランスミッションを買ってください。
そしてその次に、それをもとにして車を組立ててください。もしあなたがそれでも奥方にVWを売りこめなかったら、私たちのフロア・チェンジについて、彼女にもうひとつ言えることがあります。
2日も乗れば、オートマチックになると---。


C/W
A/D レン・シローイッツ
"The NEWYORKER" 1965.04.17





Does the stickshift scare your wife?


We wouldn't be a bit surprised to learn that the stickshift is all that stands between your wife and a Volkswagen.
She hasn't touched a gearshift in years (maybe not in her life), so why start struggling with one now?
In the first place, it's not a struggle any more. Because the VW has synchromesh on all 4 gears to let you slide easily from one speed to another. In fact, our synchromesh is so smooth that, even if you've never done any stick shifting, you won't ever have to worry about our shift sticking.
You get better control on slippery roads. Because when you shift down, the motor helps to slow the car. You don't have to hit the brakes as often, so there's less chance of skidding.
The stickshift saves your money, too. (The VW could never average 32 miles per gallon if it had to waste engine power 'on slippage in on automatic transmission.)
Our fourth gear is really overdrive. When you're whizzing along the highway in fourth, the engine doesn't have to work as hard. Which saves wear and tear (and even more gas).
But a lot of people don't care about the practical aspects.
They just want a stickshift for the fun of it. (That's not as weird as it might seem. What's the good of being in the driver's seat if the car does all the driving?)
Some drivers even pay extra to have a 4-speed synchromesh stickshift installed in their domestic cars. But, they still won't get a transmission as smooth as ours unless they do
what many auto racers do: First, go out and buy a Volkswagen transmission from one of our dealers. And then, build the car around it.
If you still can't sell your wife on a VW, there's one more thing you can tell her about our stickshift:
After you use it for a couple of days, it becomes automatic.


C/W unkown
A/D Leonard Sirowitz
"The NEWYORKER" 1965.04.17