創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(356)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(52)





質素なエンジンの単純なお話


これは、VWを動かすものです。
飾らない、質素なVWのエンジンです。
スーパ一・スカイロケット・スラストもターボ式給気器もついていません。発電所ではないのです。
これはご覧になっても、劣等感をお感じにならないでしょう(なんてかわいいおかしなエンジンだろうって思う人さえいます。それもこれが私たちの、かわいいおかしな車を動かすのを見るまでですが)。
でも、VWのオーナーは、おかしいとは思っていません。じつのところは、ほとんどのオーナーはエンジンのことなど気にもとめていないと申せましょう。キーを回すと、「ルルル・・・ブーン」という音がして、そして、あなたは気もとめなくなってしまう、 としか考えていないのです。
このエンジンは、小さいから小さく見えるのです。ご覧のようにラジエーターもウォーター・ポンプもホースもありません。
(ご覧のとおり)大きなファンが空気を送ってエンジンを冷やすからです。水を使いません。ですから、私たちのエンジンは、凍るように寒い時でも凍りません。焼けるように暑い日でも焼けつきません。
私たちが省略した部分は、修理しないでもすむわけです。また、残しておいた部分は、よく考えてデザインしていますから、修理する時など、たくさん動かしたりあわてて動かしたりすることもありません。
エンジンが一生懸命に働いていても、そんなに負担には感じないで働いています。そのぐらい誠実なんです。
それに、くつろいでいる時のエンジンは、ガソリンを効果的に使う方法を知っています。私たちの車は、普通のガソリン1ガロン当りで平均32マイル走ります。
長い間、この事を運転し続けていれば(ほとんどの人がそうするように)、「変な音がするわね」と奥さんにいわれる日もくるでしょう。
それはあなたが、どの部品修理も、エンジンの構造と同じように簡単だということを発見なさる日でもありましょう。
VWの修理係は、すべてを90分で交換し終えます (もしそうしなければならない時には---ですが)。
そして部品は、交換時にはすぐ交換できるように設計されています(めったに必要とはしませんがね)。
エンジンをご覧になることはめったにないでしょうから、フォルクスワーゲンをお求めになるおつもりなら、この写真をよくご覧になっておいてください。
だって、私たちの車を長い間運転していらっしゃる間には、エンジンがどんなだったか、きっとお忘れになっておしまいになるでしょう。


C/W
A/W

 
"The NEWYORKER" 1965.03.27





A simple story about a simple engine.


This !s what makes a VW.
It's a VW enongine, plain end simple.
It doesn't have Super Skyrocket Thrust. Or Dyna-Turbo-Charger. Andit isn't a Power Plant.
When you look at it, YOU' den't feel inferior to it. (Same people even think it's a funny little engine. Until they see how fast it pushes our funny litl!e car.!
But VW owners don't think its runny. In fact, most of them don't think about it at all. They only know that every time you turn the key, something goes "r-r-r-UM." And you're off.
The engine looks small because it is small. As you can see, them's no radiator, water pump or water hoses.
Because (as you can't see) a big fan cools it wilh air, not water. That's why our engine can't freeze when it's freezing, or boil when it's boiling.
Each part we left out is a part you'll never have to repair. And the parts we left in were so thoughtfully designed that they don't have to move very for or very fast to do their job.
So even when the engine does hard work. it dosn't work hard. It's that simple.
And a relaxed engine uses gas more efficiontly. Ours averages 32 miles per gailon of regular.
If you run it for a long, long time (like most people do) the day may comewhen your wife says:"It's making funny noises."
That's the day you'll discover that repairs are every bit as simpie as the engine itself.
A VW mechanic can replace the whole works in 90 minules, (If he ever has to.) And the parts are laid oul so he can fix them the minute they need help. (But they almost never do.)
You don't see an engine like that very often. So, if you're planning to buy a Volkswagen, take a good look at the picture.
Because when you drive our car long enough, you'll farget what our engine looks like.


C/W
A/W

 

"The NEWYORKER" 1965.03.27

参照
上の広告の元のアイデアは、キャンペーンが始まった1959年8月24日号の『ライフ』誌に出稿された↓これです。
6年のうちに、いろんな配置が異なっています。

 

       
198ポンド
フォルクスワーゲンのアルミ・エンジンが、つねに進んでいるわけ)


重いエンジンは、効率の敵です。
飛行機のエンジンがアルミ製になっている理由も、ここにあります。フォルクスワーゲンのエンジンがアルミニウムとマグネシウムの合金(アルミよりもさらに軽い)で精巧に鋳造されている理由も、これです。
フォルクスワーゲンは、ほかの方法でも、この荷重---を減らしています。エンジンは、空冷式です。カサばるラジエイターがありません(冬には凍り、夏には沸騰する水がないのです)。また、リア・エンジンにすることで、普通の車が持っている重いドライブ・シャフトがなく、後車輪にジカに動力を伝えます(ぬかるみや、砂地、氷原や雪道など、他の車がスキッドするところを、あなたはドンドン走れます)。
つまり、フォルクスワーゲンのエンジンの重さは、たった198ポンド、その1ポンド1ポンドが生きているのです。1ガロンの燃料で確実に32マイルは走れます(普通のカソリンで、普通の運転で)。さらに、交換時期までオイルの補給もいらないはずです。また、エンジンは非常に効率がよいので、トップ・スピード時と巡航速度が同じです。1日中、時速70マイルで走りつづけても平気です。
こうしたことが、中古のVWでも、新車とほとんど同価値をつけられている理由のいくつかです。VWのディーラーが、もっと他の点についても見せてくれるでしょう。


C/W ピル・バーンバック ジュリアン・ケーニグ
A/D ヘルムート・クローン

 
"LIFE" 1959.08.24


198 lbs.
(why Volkswagen's aluminum engine is still years ahead of its time)


Dead weight in an engine is the enemy of efficiency.
That's why airplane engines are made of aluminum. Why Volkswagen's engine is ingeniously cast of aluminum and magnesium alloys (even lighter than aluminum.)
Volkswagen reduces dead weight in still other ways. The engine is air-cooled---no bulky radiator.(No water to freeze in winter, or boil over in summer.) And placing the engine in the back gets rid of the conventional heavy drive-shaft while giving direct power to the wheels.(In mud, sand, ice, snow, where other cars skid, you go.)
As a result, the Volkswagen engine weight only 198 lbs. and every pound works. You get an honest 32 miles to the gallon (regular gas, regular driving.) and will probably never oil between changes. And the engine is so efficient, top and cruising speeds are the same. You can go 70 mph without strain, all day long.
These are some of the reasons a used VW  is worth almost as much as a new one. Your VW dealer will show you the other.


C/W Bill Bernbach Julian Koenig
A/D Helmut Krone

"LIFE" 1959.08.24