(522)TCCでのスピーチで映写するCD(その6)
Best 10 ads of VW beetle that chuukyuu chose.
米国の広告業界週刊誌"Advertising Age"(略称『アド・エイジ』)が広告ベテラン97名に「この200年間でベストのキャンペーン」を推薦してもらった。
第1位はVWビートルの18年間におよぶ広告であった。
1点1点の出来ばえも大切だが、広告はキャンペーンとして成功してこそ、累積効果として意義が高い。
http://adage.com/century/campaigns.html
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【蛇足的なお問い合わせ】1963年6月15日---chuukyuu 33歳になったばかりのとき---に『フォルクスワーゲンの広告キャンペーン』(美術出版社)を処女上梓しました。
この本のユニークさをいち早く認めてくださった吉行淳之介さんが、当時、発行部数70万部を超すといわれていた『週刊朝日』に連載中の小説で、2週にわたり、内容をえんえんと解説してくださいました。
その小説は、とうぜん、文庫になっているはずです。罰あたりにも怠慢してい、題名を記録していません。吉行ファンの方、ご存じでしたらお教えください。
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5,000,000台目のフォルクスワーゲンをご覧に入れようと思ったのですが---売れてしまったのです。
申しわけありません。
ある方が、まんまとその車をさらってしまわれたのです。
(でも、それが何に似ていたか、あなたならご存じでしょう、そう、かぶと虫に似ていました。)
5,000,000という数字は、私たちの地味な車にしてはたいへんなものだとお思いになるかも知れません。
しかし、VWの理想とするところはすべて、地味さの中で完ぺきにするところにあるのです。
私たちは、車から除けるものはとり除き、その代わりさらに良質のものを加えるようにしてきました。この数年のうち、私たちはフェル・ゲージまでとり除きました。
一方では、最高のサスペンションとトランスミッションをつけました。
またあなたは、VWエンジンについてご存じでしたね、グラン・プリ・レースでは、あなたは1日中いちばんビリで走ることになるかも知れません。その代わり、修理店に入るのも、いちばんあとでしょう。
このおかしな格好の車が、すっかり姿を消してしまったら、そのときこそ、VW1500が登場するんだね、と質問なさる方が、まだいらっしゃいます。
ノーです。
これは、世界で3番めによく売れている車なのです。
A/D ヘルムート・クローン
C/W ジャック・ディロン
We'd like to show you the 5,000,000th Volkswagen. But it's been sold.
Sorry.
A man picked it up in December.
(But you know what it looked like. It looked like a beetle.)
You might think 5,000,000 is a grand number for our modest car.
But then, the whole VW idea is to take the modest and perfect it.
We've preferred to leave a few things out of our car and put more quality into the parts that count. For years we even left out the fuel gauge.
But you got the best suspension and transmission in the business.
And you know the VW engine. In the Grand Prix, you might come in a day after everybody else. But you'll be the last one into a repair shop.
And yet some people have asked if our funnv-Iooking car was through, now that the VW 1500 has appeared.
No.(We'd be crazy.)
It's the third best-selling car in the world.
A/D Helmut Krone
C/W Jack Dillon
クローン氏からアートディレクティングをレン・シローイッツ氏がまかされて---
緑のフェンダーは'58年型のもの、
青いフードは'59年型のもの、
ページュのフェンダーは'64年型のもの、
ターコイズのドアは'62年型のもの、
VWの部品は何年型のものでも交換が可能です。A/D レン・シローイッツ
c/w ボブ・レブンソン
The green fender came
off a '58.
The blue hood casme
off a '59.
The beige fender came
off a '64.
The tuequoise door came
off a '62.
Most VW parts
are interchangeable
from one year to the next
That's why parts
are so easy to get.
A/D Len Sirowitz
c/w Bob Levenson
アートディレクターがさらにロイ・グレイス氏に替わって---
さもなくば、フォルクスワーゲンを買うか。
A/D ロイ・グレイス
C/W ジョン・ノブル
Or buy a Volkswagen.
A/D Roy Grace
C/W Jon Noble
不良品
このVWは船積みされませんでした。車体の1ヶ所のクロームがはがれ、しみになっているので取替えなければならないからです。およそ目につくことがないと思われほどのものですが---クルト・クローナーという検査員が発見したのです。
当社のウルフスブルグの工場では、3,389人が一つの作業にあたっています。VWを生産工程ごとに検査するために、です(日産3,000台のVWがつくられています。だから、車より検査員のほうが多いのです)。
あらゆるショック・アブソーバーがテストされます(抜き取り検査ではダメなのです)。
ウィンドーシールドも全車が検査されます。何台ものVWが、とうてい肉眼では見えないような外装のかすり疵のために不合格となりました。
最終検査がまたすごい! VWの検査員は1台ずつ車検台まで走らせていって、189のチェック・ポイントを引っぱり回し、自動ブレーキスタンドへ向けて放ちます。それで50台に1台のVWに対して”No"をいうのです。
この細部にわたる準備が他の車よりもVWを長持ちさせ、維持費を少なくさせるのです。
(中古VWが他の車に比べて高価なわけもこれです)。
私たちは不良品をもぎとります。
あなたはお値打ち品をどうぞ。
A/D ヘルムート・クローン
C/W ジュリアン・ケーニグ
Lemon
This Volkswagen missed the boat.
The chrome strip on the glove compartment is blemished and must be replaced. Chances are you wouldn't have noticed it; Inspector Kurt Kroner did.
There are 3,389 men at our Wolfsburg factory with only one job: to inspect Volkswagens at each stage of production. (3000 Volkswagens are produced daily; there are more inspectors than cars.)
Every shock absorber is tested (spot checking won't do), every windshield is scanned.
VWs have been rejected for surface scratches barely visible to the eye.
Final inspection is really something! VW inspectors run each car off the line onto the Funktionsprufstand (car test stand), tote up 189 check points, gun ahead to the automatic brake stand, and say "no" to one VW out of fifty.
This preoccupation with detail means the VW lasts longer and requires less maintenance, by and large, than other cars. (It also means a used VW depreciates less than any other car.)
We pluck the lemons; you get the plums.
A/D Helmut Krone
C/W Julian Koenig
VWはいつも工場で小さなトラブルに巻きこまれています。
このがらくたは、フォルクスワーゲンになるべく進んでいたときに、石の壁にぶっつけられてしまってできたものです。
きびしい検査員がそうしたのです。
彼らは、生産ラインからチェックした部品を抜き出して、20台分の車、あるいは貨車2両分のスクラップをつくりだしています。
各工程でフォルクスワーゲンを文字通りバラバラにしてしまう検査員が何千人もいるのです。
フェンダーに小さなひっかき疵があれば、彼らに大きな疵つけられてしまいます。
バンパーに小さな切り傷があってもぶっつけられてしまいます。
10人の作業員がやったことを、1人の検査員が台無しにしてしまうのです。そして塗装段階では、1台のVWの点検に8人の検査員があたっています。
とはいえ、この検査の仕事があるのは、作業がルーズに行われているからではないのです。
VWをつくる人たちは、十分に注意してやっています。検査員がそれを完璧に仕上げるのです。
Every now and then a VW runs into a little troble at the factory.
That hunk of junk was on its way to being a Volkswagen, when it ran into a stone wall: a bunch-nosed
inspectors who pul enough parts off the line every day to make the equivolent of 20 cars. Or 2 freight cars full of scrap.
There are thousands of inspectors who literally pick every Volkswagen to pieces, every step of the way.
If there's a little scratch in a fender, it gets scratched, if there's a little nick in a bumper, it gets bumped.
Wherever ten people are doing something, there's an inspector to undo it. For the paint job alone, no less than 8 inspectors check every VW.
All that inspection doesn't mean the work isn't done carefully. the men who make the VW make it very well. The inspectors just make it perfect.
こんなにたくさんの人がフォルクスワーゲンを検査しているんですよ。
あなたの車と新しいフォルクスワーゲンの間にある障害物はたったの二つ。
1,799ドル
そして、1,104人の検査員
値段のほうは、あなたの問題。
すべてのフォルクスワーゲンがフォルクスワーゲン工場を出る時に、オッケーをくだす検査員の人数は私たちの問題。
1人の人が私たちの工場の一人前の検査員になってしまうと(それには3年かかりますが)、彼はちょっと違った人間になってしまうのです。
つまり彼は、車の製造に関するどんな決定でも、そっくりくつがえしうる権限を手にするのです。
(この写真の中のだれか1人が「ノー」というと、そのフォルクスワーゲンはフォルクスワーゲンでなってしまいます)。
VWのどんな部品も、最低3回は検査を受けます。ということは、1台の車が工場からあなたの手に渡るまでには、合計で16,000回の異なった検査を通りぬけなければならないということです)。
いいですか、16,000回ですよ。
こんなふうにして、私たちは1日に平均225台のかぶと虫を失っています。
これで、あなたの注文したフォルクスワーゲンの新車が思ったよりも手間取ったとしても、理由はもう、ご納得いきましたね。
早くつくれないのではないのです。
きちんとつくろうとすれば、そんなに早くはつくれないということです。A/D
C/W
It takes this many men to inspect this many Volkswagens.
There are really only two things that stand between you and a new volkswagen:
$1799
And 1,104 inspectprs.
The money is your problem.
The number of inspectors it takes to okay each and every Volkswagen that leaves the Volkswagen factory is ours.
You see, once a man becomes a full Inspector at our factory (and he'll spend three years doing just that), he becomes a different man.
He then has the power to overrule any and all decisions that ralate to the manufacture of the car.
(One "no" from any one of those gentlemen up in the picture and that Volkswagen is not a Volkswagen.)
Every single VW part is inspected at least 3 times. That means that before the whole cat can from us to you, it has to
go through 16,000 different inspections in all.
Think of that: 16,000.
We lose an average of 225 Bugs a day that way.
So if you ever had to wait a little longer than you cared to for a new Volkswagen, no you know why;
It's not that we can't make them fast enough.
It's just that we can't make them good enough fast enough.
A/D
C/W
TV-CM(1970)無料のトーチャー・テスト Torture Test No Price
(アナ)私たちフォルクスワーゲン社では、クルマの見てくれはあまり気にしません。
性能こそが大切だからです。
そこで、くる日も、くる日も、23年間というもの、テスト、テスト。
それも苛酷なほどのテストを繰り返してきました。
たとえばドアの蝶つがい、
ボンネットのロック、シート、ショック・アブリーバといったものにいたるまで、
こんな小さなことに、これだけ大騒ぎする自動車会社って、
ほかにありませんよね。(金子秀之さん訳 )
アメリカ産の新種植物
U.S.A.に来て27年(と、600万台近くのVW)たった私たち。とても居心地がよくて、ここに居を構えたくなりました。
そこで、できるかぎり、速く、うまく、VWラビットを作ろうと、ペンシルベヴェイニア州ウエストモーランドに工場を設けました。
これまで私たちはご承知のように、すぐれた車をつくってきました。
これからは、よき企業市民になろうと思います。
ずっと昔のこと、誰かがこんなことをいいました。「輸入車なんか欲しくない。欲しいのはフォルクスワーゲンだ」
それが現実になろうとは---。A/D ヘルムート・クローン
C/W ボブ・レブンンソン
A new American plant.
After 27 years (and nearly 6 million VWs) in the U.S.A we feel enough at home here to make a home here.
So we've opened a factory in Westmoreland, Pennsylvania, to make VW Rabbits as fast and as well as we know how.
Over the past years, you've found that we make good products. Over the coming years, you'll find that we make good corporate citizens, too.
Long ago, someone said," I don't want an imported car, I want a Volkswagen."
How wunderbar that it turned out to be true.
A/D Helmut Krone
C/W Robert Levenson
Before you look at their new ones, look at their old ones.
Now that new car time is upon us, gosh knows, we hate to be the ones to spoil all the fun.
After all, what's more exciting than taking the family down to see the shiny new models or to hear the fast-talking salesmen, or maybe even to pick up a free balloon?
It's just that during all that hoopla and razzle-dazzle, you may not want to pick up one of those exciting new cars.
For the unpleasant fact of the matter is that junkyards throughout the country are doing a thriving business on automobiles that seemingly just yesterday were showroom stars.
Which is why we suggest a trip to the iunkyard before you decide to put a new cor in your own yard.
And why we suggest that that new cor be a Volkswagen.
For while we can't promise you how long one will last, we can tell you that over 13 million Volkswogens are still on the rood.
And when one drops out, even then it's not always destined to be dropped in a pile. For old Volkswagens have a habit of becoming other things: like new dune buggys.
All in all, we owe it all to a decision we made 24 years ago:
To spend very little time making our little car look better. And a great deal of time making it work better.
So far, that one decision has kept us out of a lot of trouble.
A/D Bob Kuperman
C/W John Noble