創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(79)フォルクスワーゲン・ステーション・ワゴンの広告(5)


「見て。ボクたち、尾行(つ)けられてるよ」


仲間から、キミは正しい---と認められるのは、いつだっていいものです。
全く正しい、と。
ちょうどそんなことが最近起きました。同業2社が「フォルクスワーゲン・タイプの」ステーション・ワゴンを発表したときのことです。
それらの新型車がヴェールを脱ぐや、多くの新聞記者が「フォルクワーゲン・タイプの」ステーション・ワゴンと紹介したものです。
私たちは、これをたいへんな賛辞と受けとりました。私たちのワゴンに対してばかりではありません。過去11年間にわたって、この車を買って下さった方々の勇気に対してです。
このことは、フォルクスワーゲン・ステーション・ワゴンが、もう、革新的でなくなったということでしょう。
今では、公然たる一つの傾向なのです。
VWステーション・ワゴンは、自動動物(automative animal)の新しい種です---つまり、全身これステーキの雄牛とか、4本足の七面鳥などと同義語です。
(とはいっても、4本足の七面鳥のように、一見、奇妙にみえます)。
在来のワゴンよりも7フィートも短くても、収容力はもっとあります。定員も8名、それに28立方フィートの荷物(どちらかじゃなく、両方ともですよ)。
それでいて、VWセダンよりも9インチ長いだけです。並べて見ないかぎり信じられないでしょうが(このことで賭けをして勝った人がたくさんいる程です)。
両ウィング・ナットを外し、センター・シートを引き出してください(赤ちゃんを乗せたプレイペンを開いたままでも、ブリッジ・テーブルを開いたままブレイヤーごとでも入れられるだけのスペースができます)。サンフランシスコの繁盛しているモータープールでの発見です。
両方のリア・シートを取りはらってください。簡易寝台を広げて、星を仰ぎながら眠れます。
空冷式エンジンです。
沸騰する水はありません。
凍結する水もありません。
エンジンは後部にあり、これが注目の牽引力のヒミツです。ぬかるみや砂地や氷上や雪道で、ほかの車がスキッドすもような場所でも走れます。
(ついでですが、これがVWワゴンをスキーヤーがお気に入りの理由の一つです)。
これで、このステーション・ワゴンの後ろについてくるものが多いわけがお分かりになったでしょう。
しかし、このことは心にとめておいてください。
フォルクスワーゲン・タイプの」ステーション・ワゴンは、フォルクスワーゲンではないということを---。
全く同じではないことを--。
フォルクスワーゲン・ステーション・ワゴンは、11年間生産されてきています。
毎年改良をつづけていますが、基本的デザインはずっと同じです。
長くつづいたので、品質も向上しました。
ドアぱぴたりと閉まります。
わが社が従業員に要求することは、自分たちがオーナーになるようなつもりで1台1台のフォルクスワーゲンをつくれ、ということです。
仕上げは愛情のいる作業です。頭からすっぽり塗料に漬け、入念な手磨きをふ回やることを含めて4重塗装します(塗料を44ポンド使います)。
また、VWのステーション・ワゴンだけが、VWの心臓を持っています。
つまり、シリンダーの過労なしにトップ・スピードで1日中走り、信じられないようなVW長距離走行性能を発揮するエンジンです。
部品の補給とサービスですか? 小さなものにいたるまでVWはセダンと同様に完璧です。
しかし、これが決め手です。
デラックスVWステーション・ワゴンは、スタンダード型の「VWタイプ」の他のワゴンと同価格か少し安いぐらいです。しかも、VWにはサン・ルーフとスカイライト・ウィンドウがあるんです。
デラックスVWステーション・ワゴンは、$2,620、スタンダードVWワゴン(サン・ルーフなし)は、$2,245です。
これは、イースト・コースト港陸揚げの指示販売価格です。
また、両VWとも、ヒーター、デフロスター、バカンパー、オーバーライター、4スピード、フル・シンクロナイズド・トランスミッション、リアの3シートが装備され、室内は完全に仕上げられています。
VWタイプの」ワゴンでは、これらはみな、オプション装備です。
VWステーション・ワゴンが、1950年に紹介されたときは、11年 間だけ進みすぎていたようです。
そのときが、今こそ来たのです。




Advertisements for Volkswagen Station Wagon by DDB (5)

[:W300]

"Look who's following us!"


It's always nice when your neighbors admit you were right.
Absolutely right.
Which is just what happened recently when two of our neighbors in the automobile business come out with Volkswagen-type station wagons.
In fact, thot's exoctly how most of the newspaper stories described the vehicles when they were unveiled: "Volkswagen-type station wagons.
We thought it wos quite a compliment.
Not just for our wagon. But for every family that hod the audacity to buy one during the last 11 years.
It means that the Volkswagen Station Wogon is no longer on innovation.
It is now officially a trend.
The VW Station Wagon is a now type of automotive animal---the equivalent of a steer that's all steak, or a turkey that has 4 drumsticks.
(Although, like a 4-legged turkey, it looks a little strange at first.)
It's 4 feet shorter than a regular wagon, yet it holds more: 9 passengers, plus 28 cubic feet of luggage. (No either / or.)
It's only 9 inches longer than a VW Sedan, although you probably won't believe it until you see the two side by side.
(People have won bets on this one.)
Take off a couple of wing nuts, pull out the center seat, and you've got enough space for on open playpen (with baby), or even on open bridge table (with ploydrs). A thriving car pool out in Son Francisco discovered
that one.
Take oul both rear seats, and you can open up a pair of cots and sleep inside under the stars!
It has on air-cooled engine.
No water to boil.
No water to freeze.
Its engine is in the rear, which explains the outstanding traction. In mud, sand, ice or snow, when oihers skid, you go.
(Incidentally, thot's one reason why the VW Wagon is a favorite wilh skiers.!
Now you can understand why this station wagon is being followed.
But bear this in mind: A Volkswagen-type" station wagon is not a Volkswagen.
Not quite.
The Volkswagen Station Wagon hos been in production for 11 years.
Improvements have been made every year, but the basic design has remained the same.
Continuity has led to quality.
The doors fit properly.
The rattles were silenced years ago.
All we ask of our men is that they make each Volkswagen as if Ihey were going to own it themselves.
The finish is a labor of love: 4 coats of point (44 Ibs. of it), including a dip in paint over its head and two complete handsandings.
And only the VW Station Wagon has the guts of a VW: the engine that can run all day long at top speed without straining a cylinder, and deliver the legendary Volkswagen mileage.
Parts availability and service? Every bit as good as the Volkswagen Sedan.
But here's the clincher:
A Deluxe VW Station Wagon costs about the same or less than the standard model of a "VW-type" wagon. And the VW comes with sun roof and skylight windows!
The Deluxe VW Stalion Wagon is $2,620. Our Standard VW Wagon (without sun roof) is $2,245.
These are tho suggested retail prices at the East Coast ports of entry.
And both VWs come equipped with heater/defroster, bumper overriders. 4- speed fully synchronized transmission, the third seat in the rear, and the fully finished interior.
All of these are optional extras on the "vW-type" wagons.
When the Volkswagen Station Wagon was introduced back in 1950, it was eleven years ahead of its time.
Its time has now come.