創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(366)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(63)



笑わないで。


あなたにいわせれば、フォルクスワーゲンのパトカーなんて、こっけいきわまりないとお考えかもしれません。でもアラバマのスコッツポロの街では大まじめなんです。
警察で、H・L・ウイルカーソン巡査が、毎週6日間、狭い路地にはいりこんで、パーキング・メーターを検査して回れるような車を探していました。車をぶっつけないで、納税者の車にもぶっつけないで。
1964年に警報灯、サイレン,、交信用のラジオのついたVWを採用、S-5号車と命名されました。
この年は、スコッツポロに雪がたったの30cmしか降らなかったのですが、ほかのパトカーは雪が車輪とフェンダーの間に詰まってしまって困っていました、でもS-5号車は違いました。丘をかけ登り、下り坂をかけ降りました。そしてウイルカーソン巡査はチェーン着装も簡単にやってのけることができました。
ウイルカーソン巡査は、スピード違反者を追いかける任務は負っていませんが、ある日(1965年)追いかけたことがありました。
そしてみごとにつかまえてしまいました。みんなとても驚きました。
S-5号車は、依然としてリッターあたり平均12kmで走り続けています。今でも、次のオイル交換時までは、オイル補給の必要なし、故障もなし。
1年半後に、クラッチを取り替えて、バルブを調整するだけ。
それだけですみました。


C/W Jone Noble
A/D Roy Grace

"The NEWYORKER" 1966.04.16




Don't laugh.



A Volkswagen police car may seam like a funny idea to you, but it makes a lot of sence to the City of Scottsboro. Alabama.
They wonted a car that could take Police Office H. L. Wilkerspn on parking meter patrol; a all day, 6 days a week, in stop-and-go traffic. Without breaking down. And without breaking the taxpayers.
So. in 1964, they bought Car S-5; a VW with dome light, siren and 2-way radio.
That was the year of Scottsboro's only 12" snowfall. The other police cars
were in trouble up to their habcaps. But Car S-5 was a credit to the force.
It went uphill. And downhill. And Officer Wilkerspn didn't even bother to put the chain on.
Officer Wilkerspn isn't supposed to go after speeders. But one day (in 1965) he chased one, And caught him, It's hard to say who was more surprised.
Car S-5 still avarages 29 milespae gallon. It still doesn't use any oil between changes. And it's never had a breakgown.
After a year and half of continuos use, it had its clutch replaced, and its valves adjusted.
That all.


C/W Jone Noble
A/D Roy Grace

"The NEWYORKER" 1966.04.16