創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

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ジャマイカ観光局・広告シリーズ(25・26)


2週間半ぶりのジャマイカ観光局・広告シリーズです。
今日の広告に出てくるコーネル大学はアイビー・リーグのひとつで、
そのホテル経営学部は観光産業教育では世界トップクラスだそうです。
恥ずかしながら、この広告ではじめて知りました。


この影の正体はスパイです。
私どもがこの島に潜入させました。
宿泊施設の料金調査という
重大な任務を遂行するために。


彼もいい働きをしてくれました。コーネル大学でホテル経営学部の教授から派遣された「スパイ組織」に所属するその他7名のスパイたちと比べても遜色ありません。
教授の方針に従って、ホテルごとに食事、サービス、宿泊施設の3つの評価ポイントを設け、それぞれ宿泊料に見合った価値があるかどうか、調査結果をまとめてくれました。
もちろん、後々見てわかりやすいように、ヒトデやその他のシンボルマークをつかって評価付けもしてあります(星の数で評価が分かる映画ガイドのように。)
ジャマイカの宿主たちの強烈な後押しのおかげもあり、このガイドは初版から首尾よく広まっていきました。
スパイだけではこうはいきませんからね。
また、料理に自信のある豪奢なホテルでは、他の質素な料理を提供するホテルよりも宿泊料が安いということが判明しました(専門家によると、最高級の料理を提供するホテルでも高すぎるそうです。)
宿泊料が高ければその分良いサービスを受けることができる、という考え方はジャマイカにお越しになったら覆ることでしょう。
大変洒脱なホテルでも、満足度の割に宿泊料が安く、清潔感もばっちりです(布団は全て新品です。)
この島には選りすぐりのフレンチ・シェフも呼んでいます(群を抜いて高給料です。)
お分かりいただけるかと思いますが、シェフたちは自分たちの給料額を調査されているなんてまったく知りません(上の写真をご覧のとおり、スパイたちの個人情報は守秘されております。)
ノートと鉛筆を突き立て、ホテルの管理人を脅すようなマナーのよろしくないお客様も時々いらっしゃいます。とは言っても大抵のお客様は心優しい方ばかりですから、質素なお値段でも満足いく価値を味わっていただけるでしょう。
ジャマイカのお値段ガイドをお求めの方は、最寄の旅行代理店またはジャマイカ観光局までお尋ねください。観光局所在地:ニューヨーク、マイアミ、シカゴ、ロサンゼルス、サンフランシスコ。


C/W:
A/D:
Foto:


"LIFE" 1966.01.07
"The New Yorker" 1966.01.08
翻訳:佐藤汰さん東海大学 政治経済学部 経営学




This shadow belongs to a spy.
We smuggled him onto the island
for a very important assignment: to
rate our hotels and inns.


He did a good job, too. And so did the 7 other members of our "espionage ring" from the faculty of the School of Hotel Administration at Cornell University.
In proper scholarly fashion, they prepared a report that rated each hotel for value given (in relation to prices charged) in three categories: food, service and accommodations.
Of course, we colored it up a bit for easy reading with starfish and other symbols. (They work like the stars in a movie guide.)
That it was a success from the very first day of publication was apparent by the high wind it created among Jamaican innkeepers.
In a way, we can't blame them.
One luxury-priced hotel, which prides itself on its food, received a lower rating than a medium-priced hotel with a more modest menu. (According to our experts, the prices were too high --- even for the best.)
And so it went --- each hotel being rated strictly on what it gives for what it gets.
The result is that now things are changing in Jamaica.
One very fashionable hotel --- with a rating lower than it considers acceptable --- has completely redecorated (right down to new mattresses).
And another has imported the most expensive French chef ever to show up on the island.
You see, they never know when our spies will be around to update their ratings. (Notice how shrewdly we've protected the identity of our man in the picture above?)
Of course, some fiendish tourists have made a thing of parading around with a notebook and pencil in hopes of intimidating nervous hotel managers.
But, for the average, kind-hearted traveler, there's a much simpler way of getting one's money's worth in Jamaica.
Just ask for a copy of the Jamaica Value Guide from your travel agent or the Jamaica Tourist Board, in ew York, Miami, Chicago, Los Angeles, San Francisco.


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文責:転法輪 篤