創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(984)ベスト・セレクション(179)

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ゴチャ混ぜ事業部の企業---オリン社のスッキリ蘇生(6)



下の拙訳は約50年前のものです。当時、リーボックもナイキもこの国には来ていませんでした。
あったのはズック靴と運動靴。
こんど、”スニーカー”に書き換えようかとなんども思慮しましたが、”ズック靴”のままにしておきました。
当時の”彼我の差”を知っておいていただくのも、”広告の歴史”と断じたからです。あなたのご見解は---?





ズック靴の生徒たちの中から、科学者を発見するのは、だれか?


今日のティーンエイジャーの中にだって明日の料学者はいるはず。でも、どうやって見つけ出しますか?
少年たちのひ弱さ、愚鈍さ、悪さ加減をきめつける評論家の話を聴けば、まさにお手上げというところです。でも、私たちが年々彼らを育てていることも事実です。ティーンエイジャーの多くが、もって生まれた頭脳の使い方を知らないのだとしたらそれこそ、私たちが少年たちに挑戦しそこない、発奮させそこなっているからだといえます。
これは、私たちみんなが担うべき責任です。オリンは、自分のかくれた力を自覚していない優秀な高校生に、当社のプラント・コミュニティ(工場所在地 いわゆる城下町)の一つに、特殊な体験を受けるようにすすめました。
もちろん地元教育委員会とともに予備実験ずみのものです。とりわけ有能な化学の教師がルイジアナ州のモンロ一高校へ派遣されました。この、平凡な高校の生徒の中からその教師は、30名を選んで強制的にではあるけれども興奮的なやり方で、カレッジ程度の化学を教えこみました。
輝きはじめた星を見つめるような感じでした。ひとりの生徒に灯が点くと、灯はひとり、また一人とひろがりました。生徒たちは面倒な化学の教科書をじっくりと進めました。みんな、実験室での魅力ある実験にもう夢中でした。成長することのスリルを実感したのです。ある生徒は「勉強の仕方がやっとわかった」といい、地方の学校監督官は「われわれはレンガを磨いてダイヤモンドをダメにしていたのだ」と嘆息しました。
ほかの教師たちもこの結果を見、自分のクラスでの教え方を変え、生徒たちのほうでもそう希望するようになったのです。突然、学園に新しいヒーローが現われたのです。頭脳です。
翌年、別の30人がこのコースをとりました。今では60中55人が科学を専攻しようとしています。一流のカレッジや大学が、彼らに門を開いています。すでに彼らは8万ドルの奨学金を受けています。
つづいて、すぐれた教師たちがさがされました。この計画は化学から物理へひろげられ、モンローからほかのオリンのプラント・コミュニティへひろげられました。どこの地区でもこの計画は成功し、興奮は持続されました。生徒たちは育ち、いかに考えるべきかを体得し、目標はより高められました。400人近くもの生徒がすでにこの計画に参加してきました。400人のアインシュタインではなく、本来の学習熱に花を開かせる機会を与えられたすばらしい生徒たちです。これが悲観論者に対する私たちにできる最良の回答です。しかもオリンは、このアイデアにパテントをとっていません。


C/W フィリス・ロビンソン Phyllis Robinson
A/D ボブ・ゲイジ Bob Gage
Foto  ウインゲイト・ペイン Wingate Peine
"The NewYorker" 1961.10.07
"LIFE" 1961.10.20Google Books※左右逆になっています。




Who discovers scientists in sneakers?


Somewhere among today's teenagers are tomorrow's scientists. But how do we find them?
Listen to the cynics talk of softness, stupidity and worse in our youngsters, and you give up. But the fact is, we're growing them 'smarter every year. If many of our teenagers don't know how to use the brains they were born with, it's because we have failed to challenge and excite them.
This is a responsibility, we all share. Olin, concerned with the bright high school student who never comes close to his potential, offered to support a unique educational experiment in one of its plant communities.
The plan was worked out with the school board. An exceptionally talented Chemistry teacher was brought to Monroe, Louisiana. From this average high school population, he chose thirty students, and put them through a tough but exciting course in college-level Chemistry.
It was like watching the stars come out. One student lit up, then another and another. They slugged away at complex Chemistry textbooks.
They lost themselves in fascinating laboratory experiments. They felt the thrill of growth. Some said, "I've just begun to learn how to study." "We had been polishing our bricks and dulling our diamonds," said the Superintendent of Schools.
Other teachers saw what could be done, started giving more to their students and demanding more from them. Sud・denly there was a new hero on campus: The Brain.
Another thirty took the course next year. Now fifty-five of those sixty are planning careers in the sciences. Leading colleges and universities have flung open their doors to them. So far, they've earned over $80,000 in scholarships.
Other outstanding teachers were found. The plan was extended from Chemistry to Physics, from Monroe to five other Olin plant communities. Everywhere the plan has gone, the excitement has followed: students growing, learning how to think, setting their goals higher.
Nearly four hundred students have already participated in the plan. Not four hundred Einsteins, but four hundred bright kids whose natural drive to learn has been given a chance to flourish. It's the best answer we know to the weepers and wailers, and Olin has no patent on the idea.




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