創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

[6分間の道草](962)ベスト・セレクション(158)

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今の★数累計です。


ビル・トウビン氏のアート・ディレクション(11)


広告主や銘柄ごとに無秩序に掲載しながら、掲載媒体、掲載年月日、コピーライター名、写真家などを補い、来年の元旦の集大成に備えます。


アメリカン航空(37)



この回転盤上でのギャンブル厳禁。そんなこと大ばくちすぎます。


ジェット・エンジンのすばらしさの一つは、動く部分がほとんどないことです。
逆に、動く部分は猛スピードで動くのです。
このルーレットに似た円盤をごらんください。
(これはジェツト・エンジン内の燃焼前に空気を圧縮する巨大なローター陣の
中の一つです。)
飛行機の出発するときこのローターは1分間に9,850回転という猛スピードで
回転します。
このスピードでの警戒すべきことは、いうまでもなく振動です。この振動が少
なければ少ないほどよりスムーズな、より静かな乗り心地が得られるわけです。
だからこそ、私たちは飛行1,600時間ごとにアストロジェット・エンジンを分解
してローターを次のように整備するのです。
まず、各葉宍をバラバラにします。(エンジン1基につきアストロジェットには
80のロータ−があって600葉以上の羽がついているんですよ!)
この羽を洗って、窪みや穴、摺り傷、剥がれ、曲がり、膨張などの異常の有無を
精密に調べます。
それからマグナグローを塗り、弱光に当てて検査し、肉眼では見えないくらいの
亀裂でも見つけます。重さを測って記録します。こうして再び組み立てます。
世界で最高にバランスのとれたローターを組み立てるのに、私たちは次のよう
にします。
�数学的に一組の重量を測定。
�マイクロポイズ・マシン(極微平衡機)により静的バランスをとる。
�ローターにとりつけた後、ダイナミック・バランスをとる。
最後に、エンジンが再び組み立てられると、それを実際に搭載して試動させ、そ
の振動の多少を測定するのです。
しかも、以上述べましたのは、アストロジェット・エンジシのオーバーホールのうち、
ほんの一部分の作業にすぎないのです。
次にあなたがなさる旅のことを考えたら、すばらしいことではありませんか。

アメリカン航空アメリカの先達航空会社


C/W
FOTO
"Tne NewYorker" 11962.09.08


No gambling on this wheel; the stakes are too high.



One of the beautiful things about a 」et engine is that there are
very few moving parts. But the ones that do move really travel!
Take this roulette-like wheel. (It's one of a stack of big rotors
that compresses the air in the jet engine prior to combustion.)
When the plane takes off. this rotor will be spinning at some 9,850 revolutions per minute.
Obviously, the thing to look out for at this speed is vibration.
And the lower the vibration, the smoother and quieter a ride you're
going to get.
That's why we do what we do to these rotors when we strip down an Astroiet engine every 1600 hours of flying time.
First we take off every one of those little blades (There are over 6.000 blades in all, on the 80 rotors in the 4 engines on each Astr-ojet!)
We scrub the blade. We scrutinize it for nicking and pitting, for
chafing and galling, for bending and "growing." We coat it w th Magnaglo and examine it under black light to discover any hidden crevices. We weigh it and mark it.
Then we reassemble each of the rotors in one of the world's greatest balancing act!
(1) Mathematically, by paired・off weight
(2)By static balancing on a micropoi! machine.
(3) After the rotor set is stacke by dynamic balancing.
Finally, when the engine is reassemblei we measure the vibration―
or lack of it while the engine goes through its test ru on the block.
And this is just a small part of what v
go through when we overhaul each Astrojet engine.
Nice thing to think about the next time you're taking a trip.
AMERICAN AIRLINES AMERICA'S LEADING AIRLINN




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