創造と環境

コピーライター西尾忠久の1960年代を中心としたアメリカ広告のアーカイブ

(757)VWオールド・ビートル、拾遺(3)

 

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"Newyorker"誌1959年8月1日号("LIFE"誌は8月3日号)から始まり16年間つづいたVWビートルのシリーズは、いまなお、世界中の広告クリエイターの手本となっています。


キャンペーンの丹念な跡づけは↓の『ニューヨーカー・アーカイブ』によって行なったが、"LIFE"誌他からも拾ってみました。
[ニョーヨーカー・アーカイブ]によるVWビートル・シリーズ総索引) ←クリック






明らかに、フォルクスワーゲンです。


フォルクスワーゲンだとの目星は、すぐつきます。
たとえ、そのかぶと虫スタイルが雪ですっぽり隠れていても。
動きつづけているのが、フォルクスワーゲンなんですよ。
フォルクスワーゲンは、リア・エンジンなので、ほかの車が行きえない氷の丘でも登りきります。フロント・エンジンのものよりも、後車輪にぐっと力がはいるからなんです。
でも、それだけでは問題の半分しか解決しません。
エンジンは後部にあるだけでは十分とはいえません。作動しなければ無意味です。
そこで、私たちはVWに水冷式ではなくて、空冷式エンジンを採用しているのです。不凍液も不要ですし、ラジエータがヒビ割れすることもありません(夏に沸騰する心配もありません)。
冷却水をぬく手間も不要なら、洗浄や錆止めも不要です。
VWは零下の戸外にも駐車でき、雪だまりから這い出ることもできます。実際、あなたがエンジン・キイをまわした瞬間、動きはじめるのです。
もし、あなたが氷や雪の問題など無関係な土地で生活していらっしゃるとしても、VWの尋常でない能力の判定ができる機会はふんだんにあります。
砂地やぬかるみでお試しの程を。


C/W ボブ・レブンソン Bob Levenson
A/D ヘルムート・クローン Helmut Krone

TV-CM(モノクロ60秒)(1964) 「雪の朝」
ニューヨークADCとカンヌで金賞



アナ 除雪車を運転する人は、雪の中をどうやって除雪車の置き場までたどりつくのか、驚異にみちた気持で考えたことはありませんか? 
この人は、フォルクスワーゲンを運転しています。
もう、驚異ではなくなったでしょう?


10数年後、同じアイデアで、ドイツでリメイクされました。






The series of the VW beetle that continued for the start 16 years from "Newyorker" magazine August 1, 1959 is a model of an advertising creator still all over the world now.


Being able a deliberate mark of the campaign ↓ was done by 'New Yorker archive' ofAds Series for VW beetle on[New Yorker's Archives]
An index)←click


In addition, it picked it up from "LIFE" magazine and others this time.



A Volkswagen, obviously.

 
It's easy to spot a Volkswagen.
Even with enough snow on it to hide the beetle shape.
It's the one that keeps moving.
A Volkswagen will even go up icy hills when other cars won't go at all because we put the engine in the back. It gives the rear wheels much better traction.
That's half the problem.
But the engine can't just be there. It has to keep working.
So we cool the VW engine with air, not water. There's no need for anti-freeze, no chance of the block cracking. (No possi. bility of boiling over in summer, either.) And there's no draining. No flushing. No rust.
You can park a VW outdoors in sub-zero weather or dig it out of a snowbank; it's ready to roll as soon as you turn the key.
If you happen to live where ice and snow are no problem, don't think you can't judge the VW's extraordinary abilities.
Just try it in sand or mud.


C/W Bob Levenson
A/D Helmut Krone