創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

[6分間の道草](756)VWオールド・ビートル、拾遺(2)

 

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今日は、chuukyuuの81歳の誕生日。
この元気さを、これをたのしんでいる人は、ドカンと★でお祝いして。
年に1度きりのおねだり



"Newyorker"誌1959年8月1日号("LIFE"誌は8月3日号)から始まり16年間つづいたVWオールド・ビートルのシリーズは、いまなお、世界中の広告クリエイターの目標となっています。


キャンペーンの丹念な跡づけは↓の『ニューヨーカー・アーカイブ』によって行なったが、"LIFE"誌他からも拾ってみました。
[ニョーヨーカー・アーカイブ]によるVWビートル・シリーズ総索引) ←クリック


地方紙に掲載されたこの広告の作者は、DDBも記録していません。


私たちのイメージ


むかしむかし、ひとりの若いご婦人が、私たちの工場を訪ねてきました(訪ねてきてくださる人が多いほど、うれしいものです)。
「可愛い、小さな車だこと」と、彼女がいいました。
「まるで、かぶと虫ね」
私たちは、いま堅実なジックリ型です。
でも、その頃の私たちは、馬力をあげるためにはブレーキ効率をどれくらい大きくしたらいいか、というようなつまらない問題に熱中していたものでした。
彼女の言葉に、私たちはドキッとしました。
そこで、いろいろ調べてみました。そして、多くの人びとが彼女と同じ感じをもっていることを知りました。
「かぶと虫」という言葉を、悪い意味で使うのではなく、つねに親愛の情をこめて使っているのだということもわかりました。
私たちは、このニックネームに、喜びを感じるようになりました。
この愛称は、私たちの車づくりの態度について、いいつくしてくれるように思います。----不言実行とか、骨惜しみしない勤勉さとか、虚飾のない誠実さ、などを----。
好感をもたれようとして、気狂いじみたことをする人びともいます。
私たちはただ、フォルクスワーゲンを、実用車として、よりよくしていこうと努力をするだけです。
こうして、私たちは、私たち自身のイメージをつくったのです。


【chuukyuu注】地方紙のための広告は、カタログなどをつくっているチームが担当したかして、ボブ・ゲイジ氏の秘書ミズ・A.ラーマンは、C/W とA/D の項を空白にしていた。



The series of the VW beetle that continued for the start 16 years from "Newyorker" magazine August 1, 1959 is a model of an advertising creator still all over the world now.


Being able a deliberate mark of the campaign ↓ was done by 'New Yorker archive' ofAds Series for VW beetle on[New Yorker's Archives]
An index)←click


Ads Series for VW beetle on[New Yorker's Archives](An index)←click


In addition, it picked it up from "LIFE" magazine and others this time.


Our image.


Once upon a time, a young lady visited our plant. (In our view, the more the merrier)
"What a sweet little car" she said. "It looks just like a beetle."
Now we're a pretty down-to-earlh bunch.
At that moment we were figuring how much larger our brake-area would have to be if we stepped up our horsepower.
She stopped us cold.
After we'd made some discreet inquiries we found out that a good many people shared her opinion.
But we also found out that people never said "beetle" nastily.
Always affectionately.
So we grew resigned to our nickname, and finally rather pleased with it.
It seems to say a lot about our attitude to carmaking: determined, painstaking, unpretentious.
After all, some people try like mad to create a favorable impression.
We'd simply tried to make the Volkswagen a practical car.
And we'd gotten our very own image.


The advertisement for the local newspaper Bob Gage's took charge by the team that made the catalog etc., and was secretary Miss A. Larman made the paragraph of C/W and A/D a blank.