創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(688)[ジョン・アルコーンとの1時間](4)

chuukyuu編「アイデア別冊」『ジョン・アルコーン』(1972.03.10)より

ジョン・アルコーンとの一時間(4)



(B.J.ウォーターストン著『ほとんど何も付けないでもっと魅力を増すには』)



(ウイメンズ・ホーム・コンパニオン・クック本より『サラダ編』)




イラストレイションのこと


chuuyuu  イラストをおかきになる時、どんな手順で?


アルコーン   いまのところ契約仕事がほとんどだから、問題の解
決は、無論依頼元の人たちと一緒に考えなければなりません。
こういった問題を解決する手段として、私はいつもシンボルを使うよ
うにしています。
私は、型にはまった解決法を用いるようなことは好みません。
特定のスタイルに執着するのが嫌いなのです。
ですから、持ち込まれた問題一つ一つの性格を定義づけることから
始め、それを極めた後、その性格にふさわしいメディアを決めるよう
にしています。
この仕事をやっていて大きな満足感を覚えるのは、ある特定のスペ
ースの中にあらゆる要素を統合するという点にあるのです。
タイポグラフィーや絵やデッサンや写真などのことをよく知っていら
っしゃると思いますが、そういった異なった要素に一貫性をもたせる
という、あの点ですよ。


chuuyuu  アイディアを見つけるまでにかなりの時間をかけ
ていらっしゃると思うのですが……


アルコーン  仕事が入ると絶えずそのことを考えているので、問題
解決の糸口を見出すまでに実際どのくらいの時間を費やしたかという
ことをお答えするのはむずかしいのです。
とはいっても、製図板に向って仕事を始める段階に至ってもまだ問題
が解決されていないということはありません。
そして一度なにをしたらいいかがわかってしまえば、あとはスピーデ
ィーに仕事をすることができるのです。


chuuyuu  現代のアメリカのイラストレイションについてなにか意見
をおもちですか?


アルコーン  私はニューヨークの外で仕事をしていますし、またほか
のアーチストたちとの仕事付き合いもほとんどしていませんから、
現在この国のイラストレーションがどんな傾向をたどっているのか
よくわかりません。
パーティーに出席した時くらいしか彼らと顔を会わせることはあり
ません。
多分、ニューヨークから離れれたところにいるので、色々な期待を
もってその発展を見守ることができるのでしょう。
今日のアメリカのイラストレイションには力強さがほとんどみられ
ません。
イラストレイターの多くが、同じことを何度も繰り返し、視覚上に
おける常套手段に頼りきっている状態なのです。
ニューヨ一クには才能あるイラストレイターがたくさん働いていすが、
イラストレイションのレベルはきわめて低く、その標準となっている
ものは、彼らが当然到達しなければならないレベルにさえ遠く及ば
ないと私は考えます。
また、モラルも低下していると思います。
仕事するに値する雑誌も数年前に比較するとかなり少なくなってい
ますし、雑誌の多くがそのフォーマットを違ったものに変えてしま
いました。
今日のイラストレイションが軌道を逸していると考える一つの理由と
して、ショックを与えるという目的だけのために、雑で低俗なものを
世に送り出す傾向があるという事実が挙げられます。
すばらしい腕をもっていながら、実力をはるかに下まわる作品を故意
に描いているイラストレイターがたくさんいるということを知り、私
は途惑いを覚えずにはいられません。
雑に済ませることとバイタリティー、あるいは自然さとをはきちがえ
ているのではないでしょうか。


chuuyuu  どうもありがとうございました。


アルコーン  こちらこそどうも。



(UNPUBLISHED) 未発表



(UNPUBLISHED) 未発表 ILLUSTRATION




AN HOUR WITH JOHN ALCORN (3)

interviewed by Tadahisa Nishio
Mr. Alcorn's atelier in Ossining, New York
A months after the interview, he and his family moved to Firenze in Italy



Nishio What kind of steps do you go through when you illustrate?
Alcorn   Well, of course most of my work is commissioned, and that involves solving a problem in communication.
I usually try to use symbols as the means of solving those problems.
I don't work in anyone style but try to let the nature of the problem determine the medium I would use to solve it.
Much of the satisfaction I derive from my work results from integrating the various elements into a specific space.
You now, the typography, the drawing or painting or photograph.
Bringing some coherence to diverse elements.
Nishio   You may be spending most of the time to get an ideas?
Alcorn middot; It's difficult to~ say -how long it takes to find a solution toa problem because when I have an assignment I'm almost constantly thinking about it.
However, not until I sit down at the drawing board and begin working is it resolved.
Once I know what I am going to do I am capable of working very rapidly.
Nishio Do you have any opinion about contemporary American
illustration?
Alcorn   I'm not very familiar with current trends because I work outside of the city and have almost no profesional contact with other artists.
The only contact I have with them is on a social basis.
Perhaps by being removed I can see developments
in a different perspective. There does not seem tobe much vigour left in American illustration today. Most illustrators are repeating themselves and relying on visual cliches.
There are many talented illustrators working in New York, but I think the level of illustration is quite low and standards are not as high as they should be.
I believe hat morale is also low.
There are fewer magazines to work for than there were a few years ago and, many magazines
have reduced their formats.
One aspect of contemporary illustration I find disturbing is the tendency to be crude and vulgar, simply for the sake of shocking.
I am puzzled by the many illustrators who are capable of superb craftsmanship, who deliverately produce
works which fall far hdow their abilities.
I suppose that casualness is mistaken for vitality and spontaneity.
Nishio Well, thank you very much.
Alcorn Thank you!






(ILLUSTRATION FOR REDBOOK)

(完)