創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(392)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(89)


コピーが言っているいみとは違った意味で、滅多にお目にかからない写真です。
つまり、対象ははっきり写っていて背景が流れています。
動いている対象にあわせて、カメラを動かせているようです。スチール写真に動きを映しこんでいるのです。
「早く、現場を去りたい」というオーナーの気持ちをカメラにも代弁させています。
知友の写真家M氏は「時差ボケ」と、じつにうまい言葉をつかっています。




滅多な写真。


こんな写真は滅多に見られるものではありません。私たち自身は一度もこんな写真を撮ったことがないからです。
過去23年間、ほとんどの自動車メーカーが人びとの感触を探りながら、それに対応して車の外観を変えていっているのに、私たちはあなたが頻繁になおさなくてもすむようにと、私たちの小さな車の中味ばかりに手を尽くしてきました。
その結果が、今日の姿---'71年型フォルクスワーゲンには一度も改良されなかった部品は一つとしてありません。
先日、ある自動車会社のトップレベルの重役さんが私たちの代りに私たちの姿勢を要約してくれました。
「今日の消費者は、以前よりも高品質、安い維持費、耐久性に重きを置いていて、スタイリング、パワー、性能には興味を失いつつある」
これがトップレベルの考えること?
こんなことくらい、私たちのトップレベルは1949年から考えてきましたよ。


C/W ジョン・ノブル
A/D ボブ・クーパーマン

"The NEW YORKER" 1971.06.12
"LIFE" 1971.05.21


The beetle's ads series with "NEWYORkER's archive" (78)





A rare photo.


You don't see too many pictures like this because we eally never pictured ourselves this way.
For the past 23 years, while just about every other car company has been feeling the pulse of the nation and changing the looks of their carsaccordingly, we've been fixing the insid of our little car just so you wouldn't have to have it fixed so often.
The result is that today, there's not one single part on a '71 Volkswagen that hasn't been improved at least once.
Recently, a top level executive from a big automotive firm summed up our position on the subject for us:
"Consumers today are more interested in quality, low cost of operation and durability, and less interested in styling, power and performance."
That's top level thinkmg?
Our top level thinker have been thinking that way since 1949.


C/W John Noble
A/D Bob kuperman

"The NEW YORKER" 1971.06.12
"LIFE" 1971.05.21