創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(367)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(64)

きのうときょう、順序が逆でした、ゴメンナサイ。




2倍の値段のVWのほうが安上がりです。


この主張は、法外でしょうか?
(アクセサリーによって違いますが)約1,700ドルのVWのほうが、4年乗った850ドルの中古車よりも安上がりなのです。
信じられないでしょう。そこで証明してみましょう。
この車には5年間乗る予定だとします(そして12万km走るとします)。計算は以下のとおり。


価格比較
ガソリン代比較
タイヤ交換費用比較
オイル交換代比較
不凍液無用差額
5年分の合計 


つまり、VWになさると、少なくとも206ドルは得する勘定です(これには、少なくてすむ保険料や登録税などで節約できる100ドルは入れていません)。
VWの新車だと、前の持主がその車を売った理由を気にしなくてもすみます(そして、中古車にはありがちな高くつく修理費も払わないですみます)。
さて、私たちは水晶玉は持っていません。が、現在の市場は未来への興味深い手掛かりになります。
5年後には、9年間も乗られた中古車は、姥捨山行きと決まっていることでしょう。一方のVWは、壮年期を迎えたばかりでしょう(3行案内広告を調べてご覧なさい。5年前のVWが600ドルから900ドルで売られていることがわかります)。
でも、もっと賢明な策は、あなたのVWを売らないことです。
(さらに5年乗って節約できるおカネをお考えになるんですね)。


C/W ジョン・ノブル
A/D ロイ・グレイス

"The NEWYORKER" 1966.05.14

アートディレクターのロイ・グレイス氏がニューヨークADCの「殿堂入り」したときの記事の一部。←クリック




A new VW is cheaper at twice the price.


How's that for on outrageous claim?
A new VW at around $1700 (depending on accessories) costs less
than a 4-yeor-old Something Else at $850.
We knew you wouldn't believe it. So we've proved it.
let's say you plan to keep your next cr 5 years land drive a total of
75,00miles}. Here's how it might work out,

Price
Gas
Tires
Oil
Ant-freeze
Cost for 5 ears

So you're at least $206 ahead if you buy the VW. (We didn't even count the extra $100 it saves on lower insurance ond registration fees in many states.)
If you buy the new VW, you won't have to worry about why the first owner sold it. (And you won't hove to pay for the expensive ailments that can hit on old Something Else.)
Now then. We don't have a crystal boll, but todoy's market is on interesting clue to the future.
After 5 years, the used car will probably be a 9-yeor-old candidate for the junk heap. But the VW will probably just be reaching its prime.
(Check the classified ads and you'll find 5-yeor-old VWs selling for $600 to $900, depending on the shope they're in.)
But you can do much betler than that, Don't sell your VW at all.
(Think of the money you'll save by driving it for another 5 years.)


C/W John Noble
A/D Roy Grace

"The NEWYORKER" 1966.05.14