創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(363)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(60)



みんなが、そんなことできっこないと言いました。
できっこないさ---と。


私たちは、やってみましたとも。神かけて。でもね、どんなにひねってみても、曲げてみても、フィラデルフィア76ers のW・チェンバレン選手をフォルクスワーゲンの運転席に押し込むのは、諦めざるをえませんでしたよ。
だからもし、あなたの背丈が彼のように2メートル12センチもあるのでしたら、私たちの車はあなた向きではありません。
あなたが2メートルということも、まあ、ないでしょうが。
でしたら、私たちがフォルクスワーゲンをどんなに大きなものにしたかを十分評価していただけるかと思います。
ヘッドルームも見た目以上にゆったりしています。
(シートから天井までは93.7センチ以上あります)。
それにリムジンよりも前席レッグルームがゆったりしています。それというのも、エンジンが邪魔にならないように(そして最高の牽引力が得られるように)後輪の上に収納されているからです。
エンジンのないフロント部分には、中型のスーツケース2個がしまえます。後ろの席には、かなり育った子供が3人すわれます。そして後席のうしろでやんちゃ坊やを眠らせることができます。
実をいうと、VWにはたくさん入れられない場所がたった一つだけあります。
ガソリン・タンクです。
でも、リッター当りの走行距離は、ほぼ12キロですからね。


C/W ボブ・レブンソン
A/D レン・シローイッツ

"The NEWYORKER" 1966.01.15




They said it couldn't be done.
It couldn't.


We tried. Lord knows we tried. But no amount of pivoting or faking could squeeze the Philadelphia 76ers' Wilt Chamberlain into the front seat of a Volkswagen.
So if you're 7'1" tail like Wilt, our car is not for you.
But maybe you're a mere 67".
In that case, you'd be small enough to appreciate what a big thing we've made of the Volkswagen.
There's more headroom than you'd expect. (Over 37 1/2" from seat to roof.)
And there's more legroom in front than you'd get in a limousine.
Because the engine's tucked over the rear wheels where it's out of the way (and where it can give the most traction).
You can put 2 medium-sized suitcases up front (where the engine isn't), and 3 fair-sized kids in the bock seat. And you can sleep on enormous infant in bock of the bock seat.
Actually, there's only one port of a VW that you can't put much into:
The gas tank.
But you can get about 29 miles per gallon out of it.


C/W Bob Levenson
A/D Len Sirowitz

"The NEWYORKER" 1966.01.15