創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(355)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(48)

日本では、多くの製品が1980年代には特徴が酷似してきたから、ムード広告に走った---と一般にいわれていますね。
それで、ほんとうに、よかったのでしょうか。
バーンバックさんは、特徴のない製品は引き受けないが、もしそういう製品があったら、差を提案してきた---といっていました。
力のあるクリエイターなら、差を提案できるはず。




1948年型と1965年型フォルクスワーゲンに共通なのは、この小さな4ヶの部品だけです。


私たちは、フォルクスワーゲンを絶えず改良し続けています。しかも新しい部品が古い型にも合うよう、常に努力しています。
1965年型だけでも22の改良点があります。
今年は、すべての窓が大きくなっています。後席のレッグルームが、より広くなりました。ワイパーは、より効率よく働くようになりました。
でも、外観は'48年型とそっくりです。
もしあなたが'48年型をお持ちなら、どこのVWディーラーでも、部品を手に入れることができます。
あなたは、旧式ではない車を運転していらっしゃるのです。
そして、売るとなると、250ドルか300ドルで売れるはずです。
私たちは、VWがスクラップ場行きするのに何年かかるのか知りません。でもVWは、そこへ行くにも自力で行ける唯一の車でしょう。


もしあなたが、この二つのフォルクスワ一ゲンを同じだとお考えなら、あなたは、約500の誤りをなさっていることになります。
なぜなら、私たちが1948年から1965年の間に改良した部分がその数だけあるからです。
写真の四つの部品を除いて、この二つの車は、まるで異なっています。
改良の大部分は、外から見えません。私たちのやり方は、外観をひねくり回すやり方ではないからです。私たちは、作動部分を改良しているのです。
たとえば、フォルクスワーゲンの空冷式リア・エンジンは、1954年と1961年に馬力アップしました。
1959年には、セカンド・ギアの歯車を32から33に変えました。これで、嵌合がよりスムーズになりました。
私たちは、オイル・ゲージを5回も改良しました。


C/W
A/D

"The NEWYORKER" 1965.02.21




All that the 1948 and 1965 Volkswagens have in common are these 4 little parts.


If you think that those 2 Volkswagens are the same, you're making about 5,000 mistakes.
Because that's roughly the number of ports we've changed between 1948 and 1965.
Except for the 4 parts in the picture, the 2 cars are completely different.
You can't see most of the other changes because we don't work on the looks. We work on the works.
For example, the VW's air-cooled rear engine had it horsepower upped in 1954 and again in 1961.
In 1959, we put 33 teeth on the second gear instead of 32; it made it a touch smoother.
We've changed the oil dipstick 5 times.
We keep making changes in the VW all the time.


And we always try to make new ports fit older models, too.
There ore 22 chonges for 1965 alone.
This year, every window is bigger. There's more legroom in back. The windshield wipers do a better job. And
the broke podoal tokes less pressure.
But it still looks very much like the '48 version.
If you owned that '48 VW, you could still get parts for it at any Volkswagen dealer.
You'd still be driving a car, not an antique.
And it could still bring $250 or $300 cold cosh.
Vve don't know how long it takes for a VW to get ready for the junk heap.
But it may be the only car in the world that will get there under its own steam.


C/W
A/D
"The NEWYORKER" 1965.02.21