創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(346)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(42)


アメリカの常識として、翌年型の称号をつけた新車のマスコミへの発表は、9月下旬号から10月の号です。

年を越し、自称している年型と世間の年号が一致してくると、飾り立てての値引き販売がはじまる。

そのものものしさは、年増芸者の厚化粧に喩えられる(ごめん、アメリカには芸者はいなかったか。ここで、掲載月号を確認して、納得)



うへっ。


あな、恐ろしいやの、フォルクスワーゲンの写真。
いえ、この広告のための、つくりものなんです。
ビートルを見切り市に出すなんてこと、私たちはやりません。
私たちには、そういったシステムが理解できないのです。
新車同然の車を残品見切り市にかけたりする気持ちがわかりません。
毎年売れ残りの車が出るのでしたら、そんなにたくさんつくらなければいいんですよね?
まだまだ新車と呼べるというのに、なぜ価格はどんどん下がっていってしまうのでしょう?
先週買ったばかりの車の改訂値段を見なければならない買主は、どんな感じがするでしょう?
形がどんどん変わっていくのに、ディーラーはどうやって部品を手元にそろえていったらいいのでしょう?
修理工は、自分のしていることをどうやったら覚えていられるでしょう?
ほんと、わけが分かりません。
私たちは、遅れているか、進んでいるか、どっちなんでしょうね。


C/W
A/D

"The NEWYORKER" 1964.04/11
"LIFE" 1964.04.17




Ugh.


This is on awful picture of a Volkswagen.
It's just not us.
We don't go in much for trading bees or sales jamborees or assorted powwows.
Maybe it's becouse we donJt quite understand the system.
We've never figured out why they run clearance sales on brand new cars.
If there are cars feft over every year, why make so many in the first place?
And how come the price goes down, even though the cars are still brand new?
How does the poor guy who bought one last week feel about this week's prices?
How can a dealer keep enough parts on hand when they all keep changing?
How can a mechanic keep track of what he's doing?
It's all very confusing.
Either we're way behind the times. Or way ahead.


C/W
A/D

"The NEWYORKER" 1964.04/11
"LIFE" 1964.04.17