創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(332)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるピートル・シリーズ(18)


これって、マンガチックですね。当時、アメリカでも若い人のあいだに劇画やマンガが流行っていました。日本だけではなかったのです。若者の図形認識の好みは、先進国共通でした。
ビートル・チームは、さっそく、取り入れました。
もっとも、劇画でなく、そのポーズだけを。


ガソリンが切れても、押すのは簡単です。


ね?
私たちは、あらゆる事態を考慮しています。
道の端へフォルクスワーゲンを押していくのなんて、簡単なことです。
ガソリンを使いきってしまったVWのオーナーを、あんまり見かけないのは、ちょっとした驚きです。
リッターあたり13kmの燃料消費率だと、ガソリンを入れたのはいつだったか、はっきり覚えていないこともあるでしょう。
それに、ガソリン・スタンドに立ち寄っている時間なんて、ほんの僅かなんですから、記憶の手がかりなんか、ほとんどないでしょう。
たとえば、オイルの補給も必要ないはずです。
エンジンは空冷式なので、水も不凍液も無用です。
タイヤも位置交換なしで64,000km走ったとしても、VWでは記録破りともいえませんから、その必要もなし。
修理は、たまにほんのちょっぴり。
というわけで、あなたの記憶のお手伝いをしようと、ことし、私たちは、ガソリン目盛計をつけました。
でも、あなたから楽しみを全部とりあげてしまったわけではありません。
あなたは、やっぱり、それを見ることを忘れてはいけないんですからね。


C/W ボブ・レブンソン
A/D ヘルムート・クローン


"The NEWYORKER" 1962.05.26


明日に、つづく。




And if you run out of gas, it's easy to push.


See?
We think of everything.
Getting a Volkswagen to the side of the road is a pushover.
It's a little surprising that VW owners don't run out of gas more often.
A figure like 32 miles to the gallon can make you a little hazy about when you last filled up.
And you spend so little time in gas stations, there are almost no reminders.
You'll probably never need oil between changes, for example.
You'll never need water or anti-freeze because the engine is air-cooled.
40,000 miles on a set of tires won't break any Volkswagen records.
And repairs are few and for between.
So this year we've installed a gas gauge to help you remember.
But we haven't taken all the fun away.
You still have to remember to look at it.


C/W Bob Levenson
A/D Helmut Krone


"The NEWYORKER" 1962.05.26


It will continue tomorrow.