創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(329)[ニューヨーカー・アーカイブ]によるビートル・シリーズ(19)


コピー量! 見た瞬間、「ウヘェッ!」 「これを訳すのかい」「小見出しぐらいつけとけよ」
素読してみると、スイスイ読めてしまう。だから、訳もスイスイ。「いったい、どうなってんだ」って考えこむ。
わかったことの一つは、メイル・オーダー(通信販売)スタイルのコピーなのに、文体はまったくVW流---それでスイスイなのです。
あなたも、まず、最初の数行を読み始めてごらんなさい。スイスイのコツを会得してください。





フォルクスワーゲンの最も経済的な点は、
燃費ではありません。


ガソリンの消費量が少ないということを過小評価しているわけではありません。
そのことは、設計にかかるときから考えの中に入れていました。
でも、ほかに微妙なものがあるんですよ。
フォルクスワーゲンの経済性のうちで、中古車が、新車同様の値段で喜んで買われるというのは、いまや伝説になっています。
(とはいっても、新車は、たったの1,595ドルですがね)
というわけで、燃費だけが、VWの最も経済的な要因ではないのです。
値うちがほとんど下がらないということも、それ。
お売りになるときには、ほかのどんな車よりも割高で売れるんです。
もちろん、これだけではありません。
修理店へ顔を出さないという名声は、依然としてつづいています。
また、VWのオーナーが、どっと売りに出したという事実もありません。
(どうしてって、私たちは、よりよくするため以外には、廃物化するための変更などしないのですから)。
5年前のフォルクスワーゲンと同じころ、2倍の値段で売り出されたほとんどの車の、きょう現在の中古車価格が同じだということが、何より確かな証拠です。
とはいえ、燃料消費の経済性が2番目にきても、お見逃しなく。
日が経つにつれて、その重要さがはっきりしてきます。
リッターあたり13km(1年に16,000km走るとして)数百ドルの節約になるんです。
そうなるんですよ。
この、リッターあたり13kmという数字は夢ではありません。運転の仕方にもよりますが、ほとんどの方は、これを上回る線をお出しになります。ぐっと上回る方も、下回る方も、もちろん、いらっしゃるわけです。
(フィラデルフィアの下町のラッシュのときよりも、カンサスのハイウェイのほうが、燃費率が伸びることは確かです)。
オイルの問題もありますね。
フォルクスワーゲンのアルミとマグネシウムの軽合金エンジンは、ストレスと摩擦が少ないので、次の交換時期までオイルの補給はいらないはずです、どこかのガソリン・スタンドでチェックさせてみてくださっても結構ですよ。
(オイルは、パイントでお求め下さい。5パイントで十分です)。
VWのエンジンは、ほかの点でも経済的です。
空冷式ということがそれ。
水は不用です。
当然のことながら、ラジエーターもありません。
必要がないんです。不凍液もいりません。ホースもポンプも不要。水漏れなし。排水も不要。錆の心配も無用。
なにもいらないのです。
タイヤも経済性に関係あるとは、よもやご存じじゃなかったでしょう。
タイヤの位置交換なしに、64,000km(かそれ以上も)走るなんてことは、普通やりませんからね。
(VWは、タイヤにあまり重量がかからないから、摩耗度がすごく低いのです)。
走れば走るほど、銀行預金が増えていくってわけです。
いや、実際の話です。
さて、保険料を10%節約するか(しないか)といった問題もありましょうが、それよりもVWの維持費がほかの車よりも少なくてすむというところに気づいていただかないと、VWの需要がすごい理由(わけ)の合点がいきません。
新車、中古車の別なくです。
おしまいに、ひと言ご注意を。
維持費の少なさに加えて、節約に節約を重ねて、車の代金を浮かせようといった誘惑にかられる人もあります。
反論の余地も、大いにありましょう。
が、我慢してください。
VWを運転するもう一つの大きな理由を忘れないでいただきたいのです。
好きだから。


(chuukyuu 注:)挿入写真のキャプション
上:新車が安い 中古が高い
左:オイル・ゲージは忘れて(atsushi さんの示唆による)
右:空気はただ
下:径の大きなタイヤがゴムを節約


C/W ボブ・レブンソン
A/D ヘルムート・クローン


"The NEWYORKER" 1961.11.18


明日に、つづく。




The most economical thing about the Volkawagen;
isn't the gas.


For be it from us to belittle gasoline economy.
After all, we were slightly involved in getting the whole idea started.
But there's been a subtle twist.
Volkswagen economy has become so legendary, people are willing to pay all kinds of money for a used one.
(Though a new one costs only $1,595.)
So gas itself isn't the VW's most economical factor any more.
Low depreciation is.
You can get more of your money back for a VW when you sell it than you can for any other car.
Of course, that's not the whole story.
The VW's reputation for steering clear of repair shops hasn't hurt any.
And neither has the fact that VW owners are rarely in a rush to sell.
(Why should they be? We never change the VW to make it obsolete, only to make it work better.)
The plain fact is fhat a five-year old Volkswagen is worth just as much in today's market as many five-year old cars that cost twice as much to begin with.
But just because gas economy comes in second, let's not forget it.
Day after week after month, it can add up 1to quite on item.
Figuring 32 miles to a gallon (and 10,000 miles a year) you end up saving a few hundred extra dollars.
You just can't help it.
That 32 miles per gallon is no pipe dream, by the way. Most people get that much. Some even more. Some less.
(Obviously, you'll get better mileage on a highway in Kansas than during rush hour in downtown Philadelphia.)
Then there's oil.
The Volkswagen's aluminum-magnesium engine runs with so little stress and friction, you'll probably never need oil between changes. Check any gas station attendant on that one.
(When you do buy oil, you buy it by the pint. And 5 pints fill it.)
The VW engine is frugal in still another way.
It's cooled by air.
Not water.
Naturally, there's no radiator; no need for one.
And so there's no need for anti-freeze, either. No hoses. No pump. No leaks. No
draining. No rust.
No nothing.
You don't usually think that tires have much to do wi th economy.
But then you don't usually get 40,000 miles (or more) on a set.
(Each VW tire bears so little weight,
tire wear is phenomenally low.)
That; much mileage is that much money in the bank.
And not at all unusual.
Now. If you add (or subtract) the 10% you save on insurance and remember that, by and large, a VW needs less maintenance than other cars, you get some idea of why they're so much in demand.
New and used alike.
Finally, a word of caution.
Some people have a strong temptation to get economy happy with their first VW and figure their costs down to fractions of a penny.
It makes a great talking point.
But resist it.
We wouldn't want anyone to forget the other big reason for driving a VW.
Fun.


C/W Bob Levenson
A/D Helmut Krone


"The NEWYORKER" 1961.11.18


It will continue tomorrow.