創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(140)フォルクスワーゲン・ビートルの広告(52)


不恰好なのは、外観だけで---。

見ばえはあんまりよいとはいえません。でも、この質素な外皮の内側では、空冷式エンジンが息づいているのです。沸騰してピストン・リングを台無しにすることもありません。凍結して泣きたい思いさせません。後車輪の上に載っかっているので、雪の上でも砂地でもすばらしい駆動性を発揮します。それに、ガソリン1リットルあたり約12kmも走ります。
VWのいろんなよさがわかつてくると、スタイルまで好きになってしまいます。レ レッグ・ルームも広く、どんなに長い足の人でもほとんど不自由ほを感じさせません。ヘッドルームも大抵の人には不都合を感じさせません。帽子をかぶっていても平気です。シートはぴつたりと座り心地のようバスケット型。閉めるのにちょっ骨なほどぴっちりしたドア(すごく機密性が高いので、先に窓をすこし開けてから閉めてください)。
地味で派手さのない車輪は全輪独立懸架方式になっているので、片方の車輪が飛びあがってももう片方のほうは大丈夫。それでいて、このVWは、1,585ドルぽっきり。不恰好だからって、車のコストには関係なし。
そこがVWのすてきな点です。




Ugly is only skin-deep.


It may not be much to look at. But beneath that humble exterior beats on air-cooled engine. It won't boil over and ruin your piston rings. It won't freeze over and ruin your life. It's in the back of the car, where the weight on the rear wheels makes the traction very good in snow and sand. And it will give you about 29 miles to a gallon of gas.
After a while you get to like so much about the VW, you even get to like what it looks like.
You find that there's enough legroom for almost anybody's legs. Enough headroom for almost anybody's head. With a hot on it. Snug-fitting bucket seats. Doors that close so well you can hardly close them. (They're so airtight, it's better to open the window a crock flrst.)
Those plain, unglamorous wheels are each suspended independently. So when a bump makes one wheel bounce, the bounce doesn't make the other wheel bump.
It's things like that you pay the $1585 for, when you buy a VW. The ugliness doesn't add a thing to the cost of the car.
That's the beauty of it.


「売らんかな」の底意を「見た目が100%」なんてフレーズで包むもの書きがいる時代だからこそ。
ところで、ビートルがもっとも ugly に見える撮影角度がこれなんですね。ブルドッグみたい---。