創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(137)モービルの安全運転キャンペーン(23)

書庫の隅から1冊の原書が出てきた。”Advertising in American 米国における広告” 著者はスタンレイ・M・ウラノフ氏 Stanley M. Ulanoff ニューヨーク市立大学バルク校広告学科教授---内容は広告全般の概論で、購入した記憶がまったくないから、いただいたものだろう。そんなわけで、T美術大学図書館への寄贈から洩れたのだ。パラパラとめくって、「この程度のものなら---」と思った瞬間、「ギョッ」。下に掲出したモービルの広告がPR広告の参考例として出ていたからである。DDBのものはもう1点、アルカセル・ツァーのTVCM。ほかはたいしたことのない例ばかかり。そうそう、出版は1977年。


こんどの連休、どこでお過ごしに?

23,000人の方はここでお過ごしになるかも。この連休、くれぐれも安全運転を。


ビル あなたに生きていていただきたい。




Where are you spending the Holiday?

23,000 drivers and passengers will spend it here. Drive carefully this weekend.

Mobil We want you to live.

この広告図版のキャプション。

One of a series of public service ads published by Mobil in their "We want you to live" campaign. This one run before a Fourth of Jily or Mermorial Day Holiday that wes extended by a weekend. Prepared for Mobil by Doyle Dane Bernbach.


「凄いッ!」とお感じになったら、お友達にメールして「見ろよ。今夕、飲みながら話し合おう」っていうのはどうかな。あるいは、オフィスの同僚に「君ッ、見たか?」って---。


本文中での解説;

モービル・オイルは、1966年から1971年1月までの5年間、「私たちは、あなたに生きていて欲しい」という安全運転キャンペーンを行った。 新聞・雑誌への種々のPR広告、そして4本のテレビコマーシャル。予算はおよそ850万ドル(当時の換算率で約3億円)。印刷媒体向けは、紙面の3分の2以上を劇的な写真にあて、文章がバランスよく配置されている。
出稿は、祝日などの連休前に集中的に行われた。内容のいくつかを紹介すると、勤労者の日(Labor Day)の前に掲載されたのは、カーブした坂道での追い越しの危険性を訴えたもので、見出しは「前の車のドライバーが後の車のドライバーを殺すには?」答えは、「徐行」。もっとも強烈だったのは墓石の写真に「誰だって、感謝祭の日のお母さんの手料理には遅れたくはないんですがね」と添えたの。
モービルは、自動車が増え始めた1923年から1927年にも、安全運転キャンペーンをやっている。


The Mobil Oil Corporation began its driver-safety "we want you to live" campaign in 1966. During the first five-year period, through January 1971, it ran some SO different public-relations ads in newspapers and magazines and four television commercials, at a combined cost of about 58.5 million. These dramatic advertisements featured a large photo which took up two-thirds of the space; the copy, or text, occupied the balance.
Some of these advertisements were scheduled to run just before long holiday weekeneds. One that appeared before Labor Day showed a line of cars driving up a hill on a curve. The second car was about to pass. The headline asked "How is the driver of the first car going to kill the driver of the second car?' The answer that began the body copy was, "By driving too slowly."
Perhaps the most dramatic of the series showed a tombstone in a cemetery for a man "who didn't want to spoil his mother's Thanksgiving dinner by beinglate." The stone bore the date, November 26, 1970 Thanksgiving Day.
Socony, Mobil's predCl;essor company, ran a similar safe-driving campaign from 1923 to 1927, in the days when automobiles were just beginning to multiply.


Mobil's driver-safty "We want you to live" campaign (1) (2) (3) (4) (5)
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