創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(73)フォルクスワーゲン・ビートルの広告(46)

米国VW社が、VWビートルの革新をアナウンスしたことが2回あった。DDBVWチームは語り口を変えなかった。最初が、これ。2度目はクーラー搭載。


フォルクスワーゲン
オートマチック・
スティック・シフトを
発表します。 


かくも長き年月の後に、私たちの質素で小さなかぶと虫が、やっとオートマチック化しました。
クラッチよ、さようなら。
「キュートだけど、私には運転できないわ」という奥さま方の愚痴とも、さようなら。
フォルクスワーゲン朝時代も、さようなら。
ふん!
その代わり?
ギア・チェンジなしで街中走り回れるフォルクスワ-ゲン。
ただ、ハイウエーでは、ギア・チェンジ。
一度だけ (これだって、 今までどおりの目的=経済性のため)。
(上記のような)楽にドライブできるほうを選ぶか、今までのステク・シフトでローから始めてギア・チェンジしながら運転するかは、あなたしだい。
オートマチック・スティック・シフトはオプションですから、ちょっと余分なお金が必要です。
代わりに、余計な動きが減ります





Volkswagen
introduces
the automatic
stik shift.


After 10 these many years our humble little bug has gone automatic.
Gone is the clutch.
Gone is the wifely whine, "It's cute, but I can't drive it."
Gone is on era of Volkswagendam. Sniff.
And in its place?
A Volkswagen you can drive all over town without shifting.
Only on the highway do you shift.
Once.(This is on economy move. Which, after all, is still the nome of the game.
But you do have a choice in the matter:
you can drive it the easy way (described above!. Or you can start, out in low and take it through the gears like a regular stick shift.
The automatic stick shift is on option: you pay a little more.
But you do a little less.


フォルクスワーゲンの「自動変速棒装置」。
言うより使うほうがラク


うーん、どうも口になじない---でしょう?
でも、いちど実際に使ってしまえば、あとは簡単です。
初心者泣かせのクラッチ・ペダルがないのです。
だからギヤ・チェンジしないで、どんなとこだろうとらくらく走り回れます。
ハイウエイでは一度だけギヤ・チェンジ(これってオーバードライブに似ています: スピードはあがっているのに、エンジンの回転数は自動的に落ちています)。
も一つ、ぬかるみにつっこんだ時(とてつもない急坂にさしかかった時も)シフトをローへ。
簡単でしょう?
そうそう、自動変速棒装置はオプションなんです。
とはいえ、そうたいして金額ではありません。
ほかの自動変則装置とくらべれば、バーゲン並みの値段です。
というわけで、お金も労力もとにかく節約型:
フォルクスワーゲン仕様なんです。





Volkswagen's automatick stick shift.
It's easier to use it is to say.


It's quite a mouthful, isn't it?
But once you get by the name, the rest is easy.
There isn't a clutch pedal to contend with.
And for all practical purposes, you can drive everywhere without shifting.
On the highwoy, you shift once. (This is like an overdrive: you go faster, your engine goes slower, and your automatic bug won't turn into on automatic hog.J
And when the going gets rough (like up a ridiculously steep hilll, you con shift into low.
What could be simpler?
One thing, the automatic stick shift is on option.
So you'll hove to pay a little more.
But compared to other outomatics, it's a bar-gam.
Because with every automatic stick' shift, we include a remarkable money.! saving device:
A Volkswagen.