創造と環境

コピーライター西尾忠久による1960年〜70年代アメリカ広告のアーカイブ

(50)VWビートルの広告(23)

DDBのクリエイティブ・チームは、よく悪戯ごっこをします。この「ガム・シュー(ゴム底の靴の男)遊び、別名「プライヴェート・アイ(私立探偵)」もどきごっこもその一つ。いえ、ビジュアル表現の競いあいなんですが---。


尾行(つ)けられてるなって気配を、フッと感知。


みんな参入してきました。
どこも、小型車をつくっています。
そこで、みんながやる前からつくってきている経験から私たちが学んだことを伝授しましょう。
まず最初、経済車つくるにはえらくお金をかけなれればならない---疑問の余地なし、なんです。
ルールその1.ケチらないこと。
業界での最良の技術者を集めた上で、超一流の検査係を9,000人雇う。
その2.燃料食いでないエンジンの設計から始める。それができると、クオート単位じゃなくパイント単位のオイルですみます。 そう、水冷式じゃなく空冷式のエンジンなら可能です。すごい!
車の上から下---機構を保護する腹部の鋼鉄板まで、45ポンドの塗料で蔽って車全体を保護する。
とくに重要: 部品はこれまでつくったあらゆる年式の車にも調合すること。部品の在庫を探してあちこと走りまわるようなことのないように。
最後に。より少ない時間を新しい車の外観がこれまでのものとどう変わっているかなんてつまらない心配をすることに時間を浪費させないこと。
すばらしい経済車を完成させるには、手間がかかります。
私たちは、25年を費やしてきました。




Sometimes we get the feeling we're being followed.


Everybody's getting into the act.
Everybody's making a small car.
And since we've made more of them than anyone else, we thought we'd pass along1 some things we've learned about the business over the years:
First off, there's no doubt about it, the only way to make on economy car is expensively.
So Rule No.1, don't scrimp.
Get yourself the best possible engineers in the business and then hire 9,000 or so top inspectors to keep them on their toes.
Next, try to develop on engine that's not a gas-guzzler. If you can get it to run on pints of oil instead of quarts, great. If you can get it to run on air instead of water, fantastic.
Work on things to make your car last longer. like giving it 45 pounds of point to protect its top and a full-length steel bottom to protect its bottom.
Important: Make sure you can service any year car you make. There's nothing worse than having someone find out that a part they need to make their car go is no longer on hand or on tap.
Finally, spend less time worrying about what your new car looks like and more time worrying about how it works.
Perfecting a good economy a car is a time-consuming business.
So for it has consumed 25 years of our time.


「見て。ボクたち、尾行(つ)けられてるよ」

"Look who's following us!"


 現在じゃなく、私たちが尾行(つ)けられてたってことを見てください。
Don't look now, but we're being followed.